هفت کشته در حمله هوایی به پایگاه متعلق به رژیم ایران در سوریه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت خبر داد که هواپیماهای ناشناس یک پایگاه نظامی متعلق به نیروهای تحت حمایت ایران در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق را هدف حمله قرار دادند و شماری از آنها را کشتند.

طبق گفته فعالان دیده‌بان حقوق بشر سوریه در بریتانیا، در این حملات که روز شنبه ۲۷ اردیبهشت صورت گرفتند، پایگاهی در نزدیکی شهر مرزی بوکمال هدف قرار گرفته و هفت نفر بر اثر آن کشته شدند. عمر ابولیله، یکی از فعالان اروپایی حقوق بشر در استان دیر الزور در شرق سوریه، این خبر را تایید کرده است که حمله به نیروهای عراقی تحت حمایت رژیم ایران بوده است. هنوز گزارشی از شمار دقیق تلفات منتشر نشده است.

ابولیله همچنین گفته است که به احتمال زیاد اسرائیل پشت این حمله است، اما هیچ مدرکی در این زمینه ارائه نداده است. اسرائیل در گذشته به ندرت در مورد چنین گزارش‌هایی اظهارنظر می‌کرد، علیرغم آنکه در طول جنگ نه ساله در سوریه، بارها و بارها دست به حملات هوایی در داخل سوریه زده است. اما اکنون مدتی است که اسرائیل دیگر پنهان نمی‌کند که به دنبال برچیده شدن پایگاه نظامی ایران در این کشور است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، اخیرا گزارش های متعددی مبنی بر حملات اسرائیل به داخل سوریه منتشر شده است، از جمله تازه‌ترین آنها حمله‌ای است در تاریخ ۱۵ اردیبهشت (چهارم مه) انجام شد و بر اثر آن ۱۴ نیروی تحت حمایت ایران کشته شدند.

ارتش سوریه در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به یک پادگان نظامی در السفیره در حومه شرقی حلب را تایید کرد. پیش از آن تلویزیون دولتی سوریه گفته بود که هدف حمله یک مرکز تحقیقاتی بوده است. اسرائیل تاکنون چندین مرکز نظامی در خاک سوریه را هدف حمله قرار داده است.

حملات اسرائیل به پایگاه‌های نظامی ایران در دو سال گذشته تشدید شده است. نفتالی بنت، وزیر دفاع پیشین اسرائیل حدود ده روز پیش حضور ایران در سوریه را تهدیدی برای کشورش توصیف کرده است. او گفته است اسرائیل به حملات خود تا خروج کامل نیروهای نظامی ایران از سوریه ادامه خواهد داد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۷ می ۲۰۲۰