اعلام آمادگی رژیم ونزوئلا برای حفاظت از نفت‌کش‌های رژیم ایران

خبرگزاری فرانسه بامداد پنجشنبه اول خرداد (۲۱ مه) به نقل از وزیر دفاع ونزوئلا گزارش داد، ارتش این کشور آماده است برای حفاظت از جریان انتقال نفت و بنزین از ایران وارد عمل شود. بنابر این گزارش ولادیمیر پادرینو لوپز روز چهارشنبه در کاراکاس گفته که به محض نزدیک‌شدن نفت‌کش‌های حامل مواد نفتی ایران به ونزوئلا، جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی ارتش برای محافظت از آنها اعزام می‌شوند.

رژیم ونزوئلا مانند رژیم جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده قرار دارد. بحران کمبود سوخت در ونزوئلا با شروع بحران کرونا تشدید شده و به نارضایتی‌ها دامن زده است.

پس از انتشار خبرهایی در مورد حرکت چند نفت‌کش حامل نفت و بنزین ایران به سمت ونزوئلا برخی رسانه‌ها از قول یک مقام دولت دونالد ترامپ گزارش دادند که ایالات متحده برای جلوگیری از این کار که نقض تحریم‌ها محسوب می‌شود چند ناو جنگی به دریای کارائیب اعزام می‌کند.

جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم اسلامی روز یکشنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش نسبت به اعزام ناوهای جنگی به دریای کارائیب برای جلوگیری از تجارت میان ایران و ونزوئلا هشدار داد و آن را “اقدامی غیرقانونی و به نوعی راهزنی دریایی” خواند.

علی ربیعی، سخنگوی حسن روحانی نیز یک روز پیش‌تر در این باره گفته بود: «ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی‌گذاریم و نفت خود را می‌فروشیم». او اضافه کرد: «ایران کالاهایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد. این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.»

خبرگزاری امنیتی فارس، رسانه نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران روز یکشنبه در گزارشی بدون ذکر منبع خود نوشته بود که آمریکا برای “مقابله احتمالی” با نفت‌کش‌های حامل نفت ایران چهار ناو جنگی به دریای کارائیب اعزام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده روز دوشنبه بدون اشاره مستقیم به نفت‌کش‌های حامل نفت و بنزین ایران، “تحرکات” جمهوری اسلامی در ارتباط با ونزوئلا را نگران‌کننده خوانده بود.

دو کشور تحریم شده و معامله نفت و طلا
حدود سه هفته پیش (۱۱ اردیبهشت) خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که یک هواپیمای شرکت ماهانایر بعد از حمل تجهیزاتی برای تعمیر تأسیسات پالایشگاهی ونزوئلا، ۹ تن طلا (معال ۵۰۰ میلیون دلار) به ایران حمل کرده است. بنابر این گزارش این شرکت که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد ظرف یک هفته چندین پرواز به ونزوئلا انجام داده است.

وزیر دفاع ونزوئلا می‌گوید برای هماهنگی ورود نفت‌کش‌های حامل مواد نفتی ایران به آب‌های این کشور با همتای خود در جمهوری اسلامی در ارتباط است. او درباره زمان احتمالی رسیدن محموله‌های نفتی از ایران توضیح بیشتری نداده است.

آمریکا اردیبهشت دو سال پیش و پس از خروج از توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحریم‌های لغو یا تعلیق‌شده علیه جمهوری اسلامی را دوباره اعمال کرد. یکی از مهمترین اهداف این تحریم‌ها که در دو سال گذشته تشدید هم شده‌اند به صفر رساندن صادرات نفت ایران عنوان شده است.

نقض مضاعف تحریم‌ها
جمهوری اسلامی با صدور نفت و بنزین به ونزوئلا که مطابق برخی گزارش‌ها به وسیله پنج نفت‌کش انجام می‌شود، هم تحریم‌های ایالات متحده علیه خود را نقض می‌کند هم تحریم‌های واشنگتن علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا را.

مادورو روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی از “حمایت‌های” جمهوری اسلامی قدردانی کرد. او نیز مانند وزیر دفاع دولتش درباره زمان رسیدن نفت‌کش‌های حامل مواد نفتی ایران به آب‌های ونزوئلا اطلاعی نداد.

ونزوئلا از مدت‌ها پیش درگیر بحران‌های سیاسی و اقتصادی عمیق است. خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون که از سوی ده‌ها کشور، از جمله آمریکا به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود، روز چهارشنبه نسبت به واردات نفت و بنزین از ایران هشدار داد و آن را نشانه ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت نیکلاس مادورو عنوان کرد. ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر شناخته شده نفت جهان است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۱ ماه مه ۲۰۲۰