«عبدالناصر قرداش»معاون ابوبکر البغدادی، : اختلافات میان داعشی های عرب و غیر عرب بسیار شدید است

«عبدالناصر قرداش»، نامزد جانشینی «ابوبکر البغدادی» برای رهبری داعش، که اخیرا توسط نیروهای عراقی دستگیر شده گفت که سران داعش پس از شکست های سنگین‌شان در پی تجدید نظر در اندیشه های آن برآمده اند.

قرداش در مصاحبه اختصاصی با شبکه «العربیه» از اختلافات شدید درون گروه تروریستی داعش میان ستیزه جویان عرب و غیر عرب خبر داد. او همچنین خبر داد که در پی شکست های داعش بسیاری از اموال آن به سرقت رفته است و بسیاری از خانواده های داعشی در حین درگیری ها از شهرها بیرون انداخته شدند.

قرداش کشتار ۹۰۰ جوان در استان انبار عراق «پس از توبه» آنها را یک اقدام خائنانه خواند. او از چهره های بلندپایه داعش و به طور خاص در بخش تولید سلاح و مواد منفجره بوده است و ده ها سند با امضای وی کشف شده که نشان دهنده اهمیت وی در این گروه تروریستی است.

«عبدالرحیم عبدالله بکر الغسانی» موسوم به «عبدالناصر قرداش» زاده ۱۹۶۷ در تلعفر است که در منطقه مشیرفه موصل زندگی می کرده و در سال ۲۰۰۷ به عضویت داعش در آمده و در پایان همان سال به مقام «والی جزیره» منصوب شده است.

واحد اطلاع رسانی عراق اعلام کرد که در سال ۲۰۱۰ به سمت «والی ولایت های شمالی (موصل و جزیره و کرکوک) منصوب شده و در سال ۲۰۱۱ در اطراف بغداد با «ابوبکر البغدادی» دیدار کرده و ازجانب وی مسئول بخش صنایع داعش شده است و بعدتر از جانب البغدادی به سوریه اعزام شده تا در تولید سلاح و مواد منفجره وارد عمل شود. این واحد افزوده که وی بیش از صد بار با ابوبکر البغدادی دیدار داشته و پس از شکاف در جبهة النصره به ولایت شرقی سوریه (حسکه، دیرالزور، رقه) منصوب شده است.

این بیانیه تأکید کرده که پس از سقوط موصل و اعلام «خلافت داعش»، عبدالناصر قرداش معاون رئیس کمیته ناظر و بعدتر رئیس کمیته ناظر و در نهایت معاون ابوبکر البغدادی شده است. در این بیانیه درباره عملیات‌هایی که قرداش در آنها حضور داشته آمده که وی مشرف اصلی بر عملیات ها در کوبانی و عملیات سقوط شهرهای تدمر و حلب و دمشق و الباب بوده و در درگیری های باغوز که آخرین پناهگاه داعش بود نیز نقش اساسی داشت.

قرداش همچنین از اصلی ترین مذاکره کنندگان داعش با گروه های مسلح محلی بود و از همه تشکیلات اداری و جزئیات کارگاه های تولید سلاح داعش اطلاع دارد.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۱ ماه مه ۲۰۲۰