دولت عراق برای پرداخت حقوق کارمندان خود، دست نیاز به سوی عربستان دراز کرده است

وزیر دارایی عراق با هدف کسب کمک‌های مالی سفرهایی را در کشورهای منطقۀ خلیج فارس آغاز کرده است. آقای علی علاوی که به دستور نخست‌وزیر جدید عراق، مصطفی کاظمی، به این مأموریت حساس رفته است، باید بتواند پول کافی برای پرداخت حقوق میلیون‌ها کارمند عراقی جمع کند.

روز جمعه ٢٢ مه/٢ خرداد، علی علاوی وزیر دارایی و سرپرست وزارت نفت عراق دور سفرهای خود را با ورود به عربستان آغاز کرد. وی در ریاض، نامۀ مصطفی کاظمی نخست‌وزیر را به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تحویل داد. علاوی پیش از شروع سفر گفته بود که یکی از انگیزه‌های اصلی ملاقات با رهبران سعودی کسب حمایت مالی و افزایش همکاری‌های بغداد و ریاض است. او تأکید کرده است که دولت عراق باید بتواند تعهدات مالی خود را در قبال کارمندانش به جا آورد.

قرار است که علی علاوی بعد از عربستان، برای جلب کمک‌های مالی به کویت و امارات متحد عرب نیز برود. یکی دیگر از مقامات بلندپایۀ دولت عراق می‌گوید: “باید تا جایی که ممکن است نقدینگی به دست بیاوریم تا بتوانیم حقوق هشت میلیون کارمند و مستمری‌بگیر دولت – مجموعاً ۴ میلیارد دلار در ماه – را تأمین کنیم”.

عراق که از یک سو با کاهش قیمت نفت و از سوی دیگر با تورم بخش دولتی مواجه است، از ماه‌ها قبل با یکی از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی و اجتماعی خود دست و پنجه نرم می‌کند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین که با اعتراضات و تظاهرات گسترده و طولانی مواجه شد، در نظر داشت که از کویت بخواهد که فعلاً از دریافت خسارات خود چشم‌پوشی کند. از زمان اشغال کویت توسط صدام حسین (١٩٩١)، عراق ناچار است برای جبران خسارات، ماهانه مبلغی به کویت بپردازد.

عراق هنوز بودجۀ سال ٢٠٢٠ را که بر اساس نفت بشکه‌ای ۵۶ دلار بسته شد، به تصویب نرسانده است. بهای بشکۀ نفت فعلاً حدود ٣٠ دلار است. در این وضعیت، درآمدهای دولت عراق در سال جاری نسبت به نیمۀ اول سال ٢٠١٩ تقریباً به یک‌پنجم تقلیل یافته است.

عراق که همچنان از ایران برق و انرژی دریافت می‌کند، از آمریکا اجازه گرفته که طی چهار ماه نخست صدارت مصطفی کاظمی به این کار ادامه دهد. در ازای این “ارفاق” آمریکا، بغداد تعهد کرده که تأسیسات لازم را برای خرید برق از کشورهای عرب خلیج فارس تدارک ببیند تا از این پس به ایران محتاج نباشد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۳ ماه مه ۲۰۲۰