خط‌ونشان «برادران قاچاقچی» برای لنج‌دارهای خلیج فارس

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران صبح امروز هشدار داده است که اگر قاچاق کالا متوقف نشود، نیروهای سپاه پاسداران شناورهای حامل این کالاها را در دریا به آتش می‌کشند. او گفت: «پیام ما به قاچاق‌چیان آن است که با آنها شوخی نداریم و مبارزه ما در این زمینه جدی‌تر از هر زمان دیگری است. قاچاق‌چیان اگر مجدداً بخواهند دست به قاچاق بزنند، خدمه شناورها را بیرون می‌کشیم و شناورهای آنان را با کل کالاهایشان در دریا آتش خواهیم زد.»

تنگسیری گفته که قاچاق کالا سبب خروج ارز از کشور، بیکاری و ضربه به نظام اقتصادی کشور شده است. عمده شناورهای توقیف‌شده از سوی سپاه، لنج‌هایی است که اهالی بومی استان‌های جنوبی ایران برای انتقال کالا از دوبی به ایران از آنها استفاده می‌کنند.

در سال‌های گذشته و با به آتش کشیده‌شدن چند لنج در استان بوشهر، احتمال عمدی بودن این اتفاق‌ها نیز مطرح شده بود.

عمده کالاهایی که به این شیوه به داخل کشور قاچاق می‌شوند، لوازم مصرفی و کالاهای الکتریکی هستند که در همان استان‌های جنوبی به فروش می‌رسند. در حالی که کمیسیون اقتصادی مجلس دهم دو هفته پیش اعلام کرده بود که بیش از ۹۵ درصد کالاهای قاچاق در قالب «رویه‌های رسمی» و از «مبادی رسمی» به ایران وارد می‌شود.

این سخن فرمانده نیروی دریایی سپاه در حالی بیان شده است که در دو دهه گذشته گزارش‌های متعددی از وجود اسکله‌های غیرمجاز در خلیج‌فارس و واردات کالاهای قاچاق به‌وسیله سپاه پاسداران منتشر شده است.

در مهمترین اظهارنظر مقام‌های رسمی در مورد نقش سپاه در قاچاق کالا، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران در تیرماه ۱۳۹۰، سپاه را به نقش‌آفرینی جدی در این پدیده متهم کرد و گفت: « بین ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می‌شود که معادل ۲ هزار میلیارد تومان است. این رقم همه قاچاق‌چیان درجه یک دنیا را به طمع می‌اندازد، چه رسد به «برادران قاچاقچی» خودمان.»

سپاه حدود ۸۰ اسکله غیرمجاز در سواحل ایران دارد و مدعی است که از این اسکله‌ها کالاهای امنیتی و دفاعی وارد می‌شود.

احمدی‌نژاد در سخنان جنجالی خود از نیروها و ارگان‌های مختلف کشور خواسته بود که کالاهای امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی خود را نیز از مرز قانونی وارد کنند. بلافاصله پس از این اظهارات، محمدعلی عزیرجعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران با حمله به محمود احمدی‌نژاد او را ذینفع در قاچاق کالا و اظهاراتش را «صحبت‌های انحرافی» خواند: «ما اسکله‌هایی در اختیار داریم اما در آنها هیچ‌وقت تبادل کالا صورت نمی‌گیرد و این مسائل صحبت‌های انحرافی است که مطرح می‌کنند. افرادی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند ذینفع هستند و با مطرح کردن چنین بحث‌هایی، قصد دارند توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند.»

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ ماه مه ۲۰۲۰