وزیر خارجه فرانسه خطاب به رژیم ایران: فریبا عادل‌خواه را در کوتاه ترین زمان آزاد کنید

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر خواهان آزادی فوری فریبا عادل‌خواه، پژوهش‌گر ایرانی- فرانسوی در بند در ایران شد. ژان ایو لودریان صدور حکم ۵ سال حبس برای فریبا عادل‌خواه، را تصمیمی با انگیزه‌های سیاسی خواند و تصریح کرد که این مسئله می تواند روابط دو کشور ایران و فرانسه را که آسان نبوده است، بسیار سخت‌تر کند.

فریبا عادل‌خواه که از ١١ ماه پیش در ایران در زندان بسر می‌برد، در ١٦ ماه مه در دادگاهی در تهران به اتهام « اقدام علیه امنیت ملی » به ۵سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد. با توجه به اینکه بر اساس قوانین جزایی ایران در صورت تعدد احکام زندان، همواره طولانی ترین حکم جاری می‌شود، این پژوهش‌گر ایرانی- فرانسوی باید ۵سال حبس را تحمل کند.

وزیر امور خارجه فرانسه این حکم را سیاسی می داند و تلویحاً به مقامات جمهوری اسلامی هشدار می دهد برای ممانعت از دشوار شدن بیشتر روابط بین دو کشور این رویکرد را رها کرده و فریبا عادل‌خواه را فوری آزاد کنند. ژان ایو لودریان روز سه شنبه ٢٦ مه در گفتگو با شبکه رادیویی”فرانس اینتر ” اعلام کرد :« در نگاه ما این حکم هیچ پایه و اساس واقعی ندارد و بر مبنای عناصر و موارد جدی صادر نشده است. این حکم، تصمیمی با مختصات و انگیزه‌های سیاسی است و بنا بر این( …) از آنان می خواهیم که فریبا عادل‌خواه را در کوتاه ترین زمان آزاد کنند. این تصمیم[صدور حکم ۵سال حبس برای فریبا عادل‌خواه] روابط ما با دولت جمهوری اسلامی را که آسان نبوده، بسیار دشوار خواهد کرد.»

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۷اردیبهشت / ۱۶مه از قول سعید دهقان، وکیل فریبا عادل‌خواه گزارش داده بود موکل او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به پنج سال زندان محکوم شده است.

وزارت امور خارجه فرانسه بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای به صدور حکم پنج ساله زندان برای فریبا عادل‌خواه اعتراض کرد. این وزارت‌خانه در بیانیه خود همچنین تصریح کرده بود که اتهامات مطرح شده علیه فریبا عادل‌خواه، بر دلایل و مستندات استوار نیستند و مبنای سیاسی دارند.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ارشد مردم شناسی در مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس، در ١٧ خرداد سال گذشته/ ٧ ژوئن سال ٢٠١٩ در ایران دستگیر و زندانی شد. وی در نخستین کیفر خواست دادستانی به « اقدام علیه امنیت ملی » و «تبلیغ علیه نظام» و «جاسوسی» متهم گردید، اما این اتهام آخر در اوایل سال جاری میلادی برداشته شد.

چند ماه پس از دستگیری فریبا عادلخواه، رولان مارشال، همکار و شریک زندگی عادل‌خواه، پژوهش‌گر سرشناس فرانسوی و متخصص شاخ افریقا، که برای دیدار و پیگیری وضعیت او راهی ایران شده بود، هنگام ورود به تهران در فرودگاه دستگیر شد. رولان مارشال پس از ٩ ماه و نیم حبس در زندان اوین، در روز ٢٠ مارس گذشته با شهروند ایرانی زندانی در فرانسه، جلال روح الله نژاد، مبادله شد و به فرانسه بازگشت.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در «مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی» از مدرسه «مطالعات عالی علوم اجتماعی» در پاریس دریافت کرده است. او بهنگام بازداشت در ایران، در «بنیاد ملی علوم سیاسی» در پاریس به عنوان مدیر پژوهش به کار مشغول بود و به طور مرتب به ایران رفت و آمد می‌کرد. او علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز سخنرانی‌هایی انجام میداد. از او کتاب‌ها و مقالات متعددی در بارۀ وضعیت زنان در جوامع و کشورهای مسلمان، هویت، مدرنیته به زبان فرانسه به چاپ رسیده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۶ ماه مه ۲۰۲۰