“دلالی و فساد در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال”

محمد دادکان که در دهه ۱۳۸۰خورشیدی (۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵) در رأس فدراسیون فوتبال ایران قرار داشت، با اظهارات خود در مورد فساد مالی در ورزش ایران و همچنین تعلیق قریب‌الوقوع کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال سروصدای زیادی به پا کرده است.

دادکان دیروز چهارشنبه ۱۴ خرداد (۳ ژوئن) در برنامه‌ای رادیویی گفته بود که “وزارت اطلاعات باید موضوع دلالی و فساد در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را بررسی کند”. او همچنین از “تعلیق قریب‌الوقوع کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال ایران” و ارسال نامه‌ای از سوی کمیته بین‌المللی المپیک در این ارتباط خبر داده بود.

دادکان متذکر شده بود که این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک به خاطر مسابقه‌ندادن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی اتخاذ شده است. به باور دادکان، جمهوری اسلامی “باید موضع خود را رسما اعلام کرده و دیگر نمی‌تواند با سیاست یک بام و دو هوا پیش برود”.

در این میان کمیته ملی المپیک ایران به اظهارات محمد دادکان واکنش نشان داده و “ادعاهای” رئیس اسبق فدراسیون فوتبال را “کذب و جنجالی و جعلی” خوانده است. کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی همچنین در بیانیه‌ای که از سوی رسانه‌های داخلی ایران بازنشر شده، اعلام کرده که نامه‌ای در ارتباط با تعلیق ورزش ایران دریافت نشده است.

در بیانیه کمیته ملی المپیک آمده که این کمیته “هیچ نامه و پیامی چه مکتوب و چه شفاهی مبنی بر تعلیق ورزش ایران از سوی کمیته بین‌المللی المپیک دریافت نکرده و اساسا دلیلی هم برای انجام این مکاتبه وجود ندارد و شکی نیست که اظهارات این پیشکسوت [محمد دادکان] به نوعی بازی در زمین بیگانگان است”.

کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی دادکان را فراخواند تا طی یک هفته مستندات و مدارک مربوط به ادعایش منبی بر تعلیق ورزش ایران را منتشر کند، اگر نه این کمیته “حق خود می‌داند که در راستای ایجاد فضایی آرام برای ورزش کشور در آستانه المپیک از طریق مراجع قضایی و حقوقی موضوع را پیگیری کند”.

کمیته ملی المپیک در واکنش به اظهارات دادکان افزود که او سال‌هاست از اخبار داخلی و بین‌المللی دور بوده و با “طرح مسایل بیهوده، کذب، جنجالی و جعلی باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود”.

نکته بحث‌برانگیز دیگری که دادکان در جریان گفته‌های خود مطرح کرده، “اعمال نفوذ” وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با تنظیم اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران است که به درخواست فیفا باید تا فردا جمعه ۱۶ خرداد (۵ ژوئن) اصلاح شود.

وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی نیز به این ادعای مطرح شده از سوی محمد دادکان واکنش نشان داده است.

به گفته مرتضی فلاح، مدیرکل امور حقوقی این وزارتخانه، تدوین مقررات و اساسنامه بر عهده هیات رئیسه و مجمع فدراسیون فوتبال بوده و خبر دخالت مدیران وزارت ورزش و جوانان “کذب محض” است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۴ ژوئن ۲۰۲۰
تصویر: محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران