شلاق بر تن کارگر نانوایی در پی شکایت امام جمعه

خبرگزاری حقوق بشری هرانا، امروز دوشنبه ۱۹ام خرداد از اجرای حکم شلاق برای یک کارگر نانوایی در شهر «چرام» در استان کهگیلویه و بویراحمد بنا به درخواست امام جمعه این شهر خبر داد.

هرانا نوشته است که «روز شنبه ۱۷ خردادماه حکم شلاق روح الله برزین، شهروند اهل چرام در واحد اجرای احکام دادگستری چرام اجرا شد». به نوشته این وب‌سایت حقوق بشری روح الله برزین پیش‌تر به دلیل «اظهارنظر دیگران درباره مطلبی انتقادی به نوشته این نانوا» و با شکایت سید نورالله افشار، امام جمعه شهرستان چرام به ۵۵ ضربه شلاق محکوم شده بود.

گفته می‌شود که دادگاه «با استناد به نظرات نوشته شده کاربران دیگری در فضای مجازی، این کارگر جوان نانوا را محکوم کرده است. یک منبع مطلع به «هرانا» گفته است که «پس از صدور حکم شلاق، با وجود پادرمیانی چند تن از معتمدین و بزرگان شهر، آقای افشار حاضر به رضایت نشده و همچنان خواستار اجرای حکم شد. نهایتا نیز حکم شلاق در واحد اجرای احکام شهرستان چرام اجرا شد».

سید نورالله افشار، امام جمعه و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان چرام پیش‌تر نیز خواستار شلاق زدن برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد در نماز جمعه شده بود. نورالله افشار مدعی شده است که حدود یک ماه منتظر عذرخواهی آقای برزین برای صرف نظر از شکایت خود بوده است. روح الله برزین در یک نانوایی در شهرستان چرام مشغول به کار است.

در ماه‌های گذشته و با شیوع گسترده کرونا در ایران، اخبار متعددی درباره شرایط سخت زندگی نانوایان در ایران به گوش رسید. بخش زیادی از کارگران نانوا در ایران «روزمزد» هستند و شرایط تعطیلی و قرنطینه عمومی باعث شد تا بخش زیادی از این کارگران روزگاری بس دشوارتر از قبل را تجربه کنند.

پیش‌تر رمضانعلی نوروزی (نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور و رئیس انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی)، درباره این روزهای کارگران خباز گفته بود: «کسی احوالی از کارگر خباز نمی‌پرسد!»

این مقام مسئول گفته بود که «کارگران خباز این روزها در فقر زندگی می‌کنند. کسی به فکر ما نیست؛ نه وزارت کار و نه هیچ نهاد مسئولی. اگر کارگری زورش رسید، حقش را می‌گیرد، و اگر نه، راهروهای پر و پیچ و خم وزارت کار به هیچ کارگری جواب‌گو نیست. در جواب مشکلات کارگران خباز، پاسخ می‌دهند که این مشکلات را با نماینده‌تان مطرح کنید. به ما هم جواب سربالا می‌دهند و می‌گویند بودجه نداریم.»

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۸ ژوئن ۲۰۲۰