نتیجه یک نظرسنجی در آلمان: کلیسا برای بسیاری از جوانان جایگاه با اهمیتی ندارد

کلیسا برای بسیاری از جوانان بی‌اهمیت است و طرف صحبت و مرجعی برای مراجعه در موقعیت‌های حساس زندگی به شمار نمی‌رود. این نتیجه یک نظرسنجی در آلمان است. اسقف شهر ماینتس از پاسخ‌ها دو نتیجه می‌گیرد.

یکی از نهادهای وابسته به کلیسای شهر ماینتس آلمان نظرسنجی را ترتیب داده است که نتایج آن از راه دشواری که کلیسا برای جذب نوجوانان و جوانان در پیش رو دارد، حکایت می‌کند.

در نتایج این نظرسنجی آمده است: «به ویژه از پاسخ‌های نوجوانان زیر ۱۸ سال چنین برمی‌آید که کلیسا باید تلاش کند تا در آینده همچنان به عنوان طرف صحبت و مرجعی مهم فهمیده شده و جدی گرفته شود.»

پتر کوهلگراف، اسقف ماینتس در پی این نظرسنجی خواستار بازبینی و تعمق جدی در مورد برنامه‌ها و پیشنهادها برای جوانان شد. در گروه سنی پایین‌تر از ۱۸ سال، بر پایه نتایج این نظرسنجی، تقریبا ۹ درصد، کلیسا را “بدون محدودیت” به عنوان طرف صحبت و مراجعه در مسائل مهم زندگی خود دانسته‌اند. ۴۱ درصد گفته‌اند که کلیسا تنها “تا حدودی” این نقش را برایشان ایفا می‌کند. اما از هر دو نفر، یک نفر می‌گوید، در ارتباط با مسائل مهم زندگی نقش کلیسا در زندگی‌اش نامرتبط و بی‌اهمیت است.

در گروه سنی پایین‌تر از ۱۸ سال، از هر ده نفر تنها یک نفر کلیسا را “بدون محدودیت” به عنوان طرف صحبت و مراجعه در مسائل مهم زندگی خود می‌داند. تقریبا ۱۱۰۰ نوجوان و جوان از سپتامبر سال ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰ در این نظرسنجی آنلاین با نام “جایی هم برای تو؟” شرکت کرده‌اند. ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جوان‌تر از ۲۱ سال بوده‌‌اند.

بر پایه این نظرسنجی، از هر ۵ شرکت‌کننده، یک نفر، برای کلیسا جایگاهی مهم برای مشاوره در مسائل بااهمیت در زندگی، در حوزه‌هایی چون شریک زندگی، آینده کاری و نگرانی از آینده قائل است.

بخش بزرگی از پرسش شوندگان (۷/ ۴۸ درصد) می‌گویند کلیسا “فقط تا حدی و تنها برای برخی موضوع‌ها” برایشان مکان و مرجعی برای گفتگواست. باقی شرکت‌کنندگان (یک سوم) کلیسا را برای مشورت در باره این مسائل طرف صحبتی نامربوط دانسته یا اصلح نمی‌دانند.

اسقف شهر ماینتس می‌گوید، از نتایج این نظرسنجی دو موضوع برایش مشخص شده است و آن اینکه: «جوانان می‌خواهند در حل مسائل‌شان خود سهیم باشند و در آن شرکت کنند و ما باید در این باره فکر کنیم که چگونه می‌توان خدمات عبادی و مراقبت‌های معنوی را به گونه‌ای عرضه کرد که برای جوانان جذاب باشد و آنها خود را در این موارد مورد خطاب احساس کنند.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰