نشست اضطراری سران حکومت در لبنان در پی گسترش تظاهرات در سراسر کشور

در پی برافروخته شدن دوباره شعله‌های خشم و اعتراض در لبنان، میشل عون، رئیس‌جمهور به همراه حسان دیاب، نخست‌وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور به منظور گفتگو برای حل بحران اقتصادی، نشستی اضطراری در کاخ بعبدا برگزار کردند.

مقامات لبنانی در این نشست متعهد شدند که بانک مرکزی دلار بیشتری را وارد بازار کند تا جلوی فروپاشی بی‌سابقه لیره لبنان را بگیرند و به تدریج ارزش لیره را بالا ببرند.

میشل عون در این نشست بانک مرکزی لبنان و دیگر بانک‌ها و دولت را مسئول افزایش قیمت دلار دانست و گفت که آنها باید خسارت‌ها را متحمل شوند. وی تأکید کرد: «بانک مرکزی از دوشنبه دلار بیشتری را وارد بازار خواهد کرد. افزایش قیمت دلار نشان دهنده وجود یک طرح برنامه‌ریزی شده است که ما باید برای مقابله با آن همبستگی و اتحاد داشته باشیم.» عون گفت: «سؤال ما این است که آیا افزایش قیمت دلار برای کشاندن مردم به خیابان بوده یا یک بازی سیاسی یا بازی بانکی و مالی است.»

آشوب و اعتراض به بحران اقتصادی و وضعیت نابسامان معیشتی در لبنان برای دومین شب متوالی ادامه یافت. تظاهراتی که بعدازظهر جمعه ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) در بیروت، پایتخت و نیر شهر شمالی طرابلس آغاز شده بود، تا شامگاه همان روز ادامه یافت و معترضان ضمن درگیری با نیروهای امنیتی، با آتش زدن لاستیک‌ها، برخی راه‌ها را بستند. میدان ریاض الصلح در مرکزبیروت صحنه اصلی درگیری‌های دیشب بود، جایی که معترضان با آتش زدن لاستیک و شکستن شیشه‌های چند بانک و فروشگاه، به سوی مأموارن پلیس ضد شورش سنگ پرتاب کردند.

در برابر، نیروهای ضد شورش نیز برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی متوسل شدند.

اعتراضات در لبنان در پی کاهش شدید قیمت لیره در برابر دلار و بحران اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه وخیم‌تر شده، بالا گرفته است. با لغو تدریجی قرنطینه کرونا، گروه‌هایی از مردم معترض در چند شهر دیگر لبنان از جمله طرابلس و صیدا با سر دادن شعار و افروختن آتش، مسیرهای اصلی را بستند.

منبع: سایت یورو نیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰