کانادا موافق ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی به فرانسه است

پیش از این توافق شده بود که اگر مقامات اوکراینی نتوانند به اطلاعات جعبه‌های سیاه آسیب‌دیده دست پیدا کنند، این جعبه‌ها به فرانسه فرستاده شوند که دایره استعلام و تحلیل امنیت هواپیمایی غیرنظامی آن به عنوان یکی از بهترین نهادهای تحقیقات سقوط هواپیما در جهان شناخته می‌شود.

به گزارش شبکه “گلوبال نیوز” کانادا، مارک گارنیو، وزیر حمل و نقل کانادا امروز گفته که این کشور با وعده جدید ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه موافق است و خواستار آن است که این کار هر چه سریع‌تر انجام شود.

وزیر حمل‌ونقل کانادا همچنین در این باره گفت: «ما می‌دانیم که این نهاد فرانسوی مانند نهاد امنیت حمل و نقل هوایی کانادا توان و تخصص تحلیل این جعبه‌های سیاه را داشته و قویاً ایران را تشویق می‌کنیم که این جعبه‌های سیاه را هر چه سریع‌تر به پاریس بفرستد.»

رویترز، روز پنجشنبه ۲۲ خرداد/ ۱۱ ژوئن با استناد به منابع آگاه از تصمیم ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی به فرانسه خبر داده و گزارش داده بود «ایران به سازمان هوانوردی سازمان ملل متحد گفته است که این جعبه‌ها را برای بررسی و تحلیل به فرانسه می‌فرستد».

یک منبع آگاه نیز به رویترز گفته بود، ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را «در صورت موافقت کشورهای دخیل در تحقیقات، به زودی به پاریس می‌فرستد».

خبرگزاری حکومتی “ایسنا” نیز امروز شنبه ۲۴ خرداد /۱۳ ژوئن نوشت که مقامات ایرانی در واکنش به تأخیر اوکراین در پاسخ به پیشنهاد ایران در خصوص جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و همچنین روشن شدن گام‌های بعدی اقدام در این زمینه، تصمیم گرفته‌اند جعبه سیاه این هواپیما را به کشور دیگری [فرانسه] ارسال کنند.

یادآور می شویم که هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دیماه/ ۸ ژانویه گذشته اندکی پس از ترک فرودگاه تهران به مقصد کی‌یف، هدف موشک‌های پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. این رویداد غم انگیز ساعاتی پس از حمله تلافی‌جویانه موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق اتفاق افتاد. در این رویدداد تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه این هواپیما کشته شدند. اکثر مسافران این هواپیما ایرانیانی بودند که در کانادا اقامت داشته و یا تحصیل می‌کردند. در بین کشته‌شدگان ده‌ها شهروند کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا نیز وجود داشتند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰