سوء قصد به یک فعال سیاسی ایرانی در شمال هلند

مرد ۶۴ ساله ای که روز گذشته در ایستگاه قطار شهر لئوواردن (در شمال هلند) در ماشین خود مورد حمله با ضربات چاقو قرار گرفته بود، صادق زرزا نام دارد. این شخص یک فعال سیاسی ایرانی است.

خانواده او به روزنامه ” لئوواردن کورانت ” (Leourwarder Courant) گفته اند که صادق زرزا در زمان حمله، قرار ملاقاتی با فرزند یکی از دوستان ایرانی خود داشته و هنگامی که او با با ماشین‌ش به کنار ایستگاه قطار می‌رسد، فرد ضارب با چاقو به او حمله کرده و وی را به شدت مجروح می‌کند، اما درحال حاضر او از خطر مرگ خارج شده است.

برپایه گزارش روزنامه “لئوواردن کورانت”، صادق زرزا در شاخه هلندی حزب دموکرات کردستان ایران فعال بوده است. او در در دهه هشتاد میلادی، پس از ده سال جنگ با رژیم ایران ، به هلند گریخت. به گفته برادرش ، او در لیست مرگ سازمان مخفی اطلاعات رژیم ایران قرار داشته و سازمان امنیت هلند سال‌ها پیش یک حمله که می‌توانست به قتل او منجر شود را خنثی نموده است.

پلیس شهر “لئونواردن” گفته است که در رابطه با این سوء قصد یک مرد دستگیر شده است. ، مضنون مردی است ۳۸ ساله اهل شهر روتردام (در غرب هلند). پلیس در مورد انگیزه سوء قصد مزبور هنوز چیزی نگفته و به این اکتفا کرده است که از اطلاعاتی که روزنامه “لئوواردن کورانت” گزارش کرده است در تحقیقات‌ش استفاده خواهد کرد.

تهدیدات رژیم ایران موضوع جدیدی نیست

بیان اخبار مربوط به تهدیدات رژیم ایران علیه مخالفان سیاسی آن رژیم در خارج از کشور چیز جدیدی نیست. به گزارش برنامه تلویزیونی آرخوس (Argos) در سال گذشته حداقل سه هلندیِ ایرانی از پشتیبانی امنیتی فوق‌العاده پلیس هلند برخوردار شده اند. پیش از این نیز ، دو ایرانی در شهرهای آلمیره و لاهه به قتل رسیدند که به احتمال زیاد رژیم ایران عامل این قتل‌ها بوده است.

ترجمه: از تیم خبرگاه
منبع: سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند (NOS)، ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰