تعویض فرمانده قرارگاه استراتژیک ثارالله؛ مهم‌ترین پایگاه امنیتی رژیم

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران یکشنبه یکم تیر سرتیپ محمدحسین زیبایی‌نژاد، معروف به حسین نجات را به‌عنوان جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله تهران منصوب کرد. حسین نجات از سال ۷۸ تاکنون نقش مهمی را در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردمی ضد حکومت جمهوری اسلامی، ایفا کرده است.

محمدحسین زیبایی‌ژاد معروف به حسین نجات
قرارگاه ثارالله، راهبردی‌ترین قرارگاه امنیتی تهران به شمار می‌رود و قرارگاه‌های استانی سپاه را تحت نظر خود دارد. از مهمترین وظایفی که به این قرارگاه سپرده شده است می‌توان به حفاظت از نهادهای حکومتی تهران به‌ویژه در برابر اعتراضات خیابانی و تهدیدهای نظامی، اشاره کرد.

اهمیت این انتصاب به سابقه امنیتی حسین نجات و نقش او در سرکوب اعتراضات ضدحکومتی مردم از سال ۷۸ تاکنون برمی‌گردد. حسین نجات پیشتر سمت جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه را برعهده داشته است. در سابقه او فرماندهی سپاه ولی امر، نیرویی که مسئولیت حفاظت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد، به چشم می‌خورد. او در سال ۷۸ و زمان حمله به کوی دانشگاه تهران، مسئول قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و در سال ۸۸ دبیر امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی بود. در آن زمان سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران مدعی شد سندی در اختیار دارد که نشان می دهد انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ به سول‌های کهریزک، با دستور حسین نجات صورت گرفته است.

حسین نجات، همزمان با چهلم جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ نیز در سخنانی در مشهد مردم معترض را «آلوده و فرودست» خواند و ادعا کرد که غرب برای براندازی نظام جمهوری اسلامی به لایه «فرودست» جامعه که «محصول حاشیه‌نشینی‌اند و کم‌سوادند» و در شبکه‌های اجتماعی «آلوده» شده‌اند تکیه کرده است.

این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که همراه با بغرنج شدن وضعیت اقتصاد ایران و بحران‌های ارزی، تحلیل‌گران از پیش‌بینی حکومت ایران برای سرکوب شورش‌های مردمی در آینده خبر می‌دهند.


منبع: سایت رادیو زمانه ، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰