گزارش ماهانه از وضعیت حقوق بشر در ایران: ۱۸ مورد اعدام و ادامه سرکوب‌ها

هرانا، یک ارگان خبری درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که مربوط به خرداد ۹۹ است، از «۱۸ مورد اعدام از جمله اعدام زندانیان سیاسی، محکومیت‌های متعدد، احضارهای غیرقانونی، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، سرکوب تجمعات کارگران به خصوص در اعتراض به معوقات مزدی و موارد سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی» خبر داد.

در این گزارش که روز یکشنبه اول تیر/ ۲۱ ژوئن منتشر شد، آمده است: «خردادماه با قریب به ۱۸ مورد اعدام همچنان بازگوکننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.»

اعدام “هدایت عبدالله پور” زندانی سیاسی در زندان ارومیه، یکی از این موارد بود که در شرایطی انجام شد که اجرای حکم به وکیل وی اطلاع داده نشده بود و خانواده عبدالله پور امکان حضور در زمان اجرای حکم را نیافتند. همچنین برخلاف قانون پیکر ایشان به خانواده تحویل داده نشد و در مکان نامعلومی به خاک سپرده شد. همچنین در این ماه، دست‌کم ۵ زندانی زندان رجایی شهر کرج و متهم به قتل خانوادگی، در ملاء عام اعدام شدند.

از سوی دیگر، حکم یک زن متهم به قتل در تهران و “محمود موسوی مجد” که پیش‌تر از بابت اتهام «جاسوسی برای سازمان سیا و موساد و افشای محل تردد قاسم سلیمانی» به اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور تأیید شد.

هرانا تأکید کرد که بیش از ۷۵درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران، توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند و نهادهای حقوق بشری اصطلاحاً آن را «اعدام مخفیانه» می‌خوانند.

در زمینه نقض آزادی اندیشه و بیان نیز در خرداد ماه، بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از این میان می‌توان به بازداشت “نسیم مقصودلو” خواننده زن، ۴۲ شهروند تحت عنوان «عضویت در باند شیطان پرستی» در مازندران، “پیام درفشان” و “علی مجتهدزاده” وکلای دادگستری، مدیر یک کانال تلگرامی در ایلام، ۸ شهروند در شوشتر، “علیرضا غلامپور” در مشهد، ۱۴ شهروند در بندر ماهشهر، “سمیه راموز” در بوشهر، “میرموسی ضیا گرگری” در نقده، یک شهروند در تهران، “بابک دبیریان” در کرمانشاه و “نصرالله لشنی” فعال سیاسی در ارومیه، اشاره کرد.

همچنین در ماهی که گذشت هرانا طی گزارشی از بازداشت ۱۸ شهروند در شهرهای مختلف ایران که به صورت جداگانه صورت گرفته بود خبر داد. اتهام مطروحه علیه این افراد «همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)» عنوان شده است.

دادگاه عمومی و انقلاب تهران نیز در خرداد ۹۹، حکم مصادره زمین “افشین بایمانی” زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را صادر کرد و مأموران ستاد فرمان اجرای امام، با در دست داشتن حکم توقیف به آن محل اعزام شدند.

همچنین در ماهی که سپری شد، محکومیت‌های متعددی صورت گرفت که از میان آنها می‌توان به محکومیت “روزبه پیری” به ۹۱ روز حبس تعزیری، “خالد پیرزاده” و “رضا محمدحسینی” مجموعاً به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، “سکینه پروانه” به ۵ سال حبس تعزیری، “پیام درفشان” به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت، “فرخ فروزان” به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت، “روح الله میرزایی” به ۲ سال حبس تعزیری، “کیوان صمیمی” به ۳ سال حبس تعزیری و “مجید مطلب زاده” و “سید هادی کسایی زاده مهابادی” مجموعاً به ۲ سال حبس و جزای نقدی اشاره کرد.

هرانا اضافه کرد: «در ماهی که گذشت، یک زندانی سیاسی به نام “رضا خجسته”، با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به مراکز درمانی منتقل شد. همچنین یک زندانی در زندان تهران بزرگ، از طریق حلق‌آویز کردن خود، دست به خودکشی زد و جان خود را ازدست داد. خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان و شرایط نگهداری زندانیان در زندان‌های ایران سابقه دارد.»

همچنین این سایت خبری تأکید کرده که برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات متداول زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در خرداد ماه “سهیلا حجاب”، “زرتشت احمدی”، “سکینه پروانه”، “زینب جلالیان” و “کامران درویشی”، در اعتصاب غذا بسر بردند.

“ناهید فتحعلیان” معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، روز شنبه ۲۰ خرداد نیز به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به “بند ۲۰۹” زندان اوین منتقل شده است.

در زمینه نقض حقوق اقلیت‌های ملی و مذهبی نیز روز شنبه ۱۰ خرداد، پس از آزادی “شهزاد حسینی” و پسرش “شایان حسینی”، شهروندان بهایی ساکن اصفهان، مأموران امنیتی به منزل “شهزاد حسینی” مراجعه و محل سکونت وی و همسرش را تفتیش کرده و برخی وسایل شخصی آنها را ضبط کردند. مأموران، همزمان “پروانه حسینی” همسر شهزاد حسینی را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل کردند.

در ماهی که سپری شد، ۸ شهروند اهل سنت در سنندج، “امین ذوالفقاری” شهروند بهایی در یزد، “میترا بندی امیرآبادی” و “هیوا یزدان مهدی آبادی”، شهروندان بهایی در یزد و “محبوبه میثاقیان” شهروند بهایی در یزد بازداشت شدند. همچنین منزل محبوبه میثاقیان، شهروند بهایی ساکن یزد مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و تعدادی از لوازم شخصی وی ضبط شد.

به علاوه، مأموران امنیتی ضمن بازداشت ۳ شهروند بهایی در رفسنجان به نامه‌ای “ناهید نعیمی”، “دیدار احمدی” و “بشری مصطفوی”، منزل آنها را مورد بازرسی قرار داده و برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، کتاب‌ها و کامپیوترهای این شهروندان را با خود بردند.

از سوی دیگر ۲۶ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب شیراز محاکمه شدند. افزون بر این موارد، حکم تبعید “صالح الدین مرادی” درویش گنابادی، به اجرا در آمد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰