مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران تمدید شد

قطعنامه تمدید دوره گزارشگری جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید. این قطعنامه با ۲۲ رأی موافق، هشت رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع تصویب شد. دو کشور در رأی گیری شرکت نکردند.

در روزهای گذشته ۳۹ سازمان مدافع حقوق بشر با ارسال نامه‌ای مشترک به کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل از آنها خواسته بودند در چهل و سومین اجلاس این شورا از قطعنامه A/HRC/43/L.8 درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و تمدید مأموریت گزارشگر ویژه این سازمان در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران حمایت کنند.

با وجود این درخواست، کشورهای ارمنستان، اریتره، هند، اندونزی، لیبی، پاکستان، فیلیپین و ونزوئلا به این قطعنامه رأی منفی دادند.

محمود امیری مقدم، دبیر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ درباره تمدید شدن مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به زمانه می‌گوید: «در حال حاضر فکر می‌کنم تنها پنج کشور هستند در جهان که گزارشگر ویژه دارند که ایران یکی از آنهاست. کار گزارشگر ویژه این است که سالانه دو گزارش جامع در مورد نقض حقوق بشر در کشور یاد شده ارائه کند که یکی از آنها به شورای حقوق بشر ارائه می‌شود و دیگری به مجمع عمومی سازمان ملل.»

به گفته امیری مقدم، جمهوری اسلامی هر سال سعی می‌کند با هزینه بسیار زیاد و لابی‌گری گسترده و شدید، کاری کند تا کشورها به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه رأی ندهند که این خود نشان دهنده اهمیت این مأموریت و حساسیت کار گزارشگر ویژه است.

جاوید رحمان، حقوقدان ۵۳ ساله پاکستانی- بریتانیایی است که از ششم ژوئیه ۲۰۱۸ رسما به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران انتخاب و معرفی شد. او استاد دانشگاه برونل لندن است و پیش از این با کارگروه حقوق اقلیت‌ها در سازمان ملل و همچنین سازمان عفو بین‌الملل همکاری داشته، به دنبال درگذشت عاصمه جهانگیر، گزارشگر پیشین و تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، به این مقام انتخاب شد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰