گردشگری ایران و جهان پس از کرونا، و وضعیت فاجعه بار کارمندان گردشگری ایران

با شروع دوباره گردشگری روز گذشته «پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری تاکید کرد که: «سقوط گسترده ی تعداد گردشگران، مشاغل و اقتصاد جهانی را تهدید می کند، بنابراین شروع دوباره کار گردشگری و مدیریت مسئولانه آن حیاتی است»

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده است، با این که ماه آوریل در سال های گذشته یکی از پررونق ترین ماه های گردشگری بوده، اما اعمال محدودیت های سفر ناشی از شیوع کرونا سبب کاهش نود و هفت درصدی رفت و آمد گردشگران جهان شده است.

بر اساس اطلاعات جدیدی که سازمان جهانی گردشگری درباره تاثیرات شیوع ویروس کرونا منتشر کرده کاهش گردشگری در جهان در ماه مارس پنجاه و پنچ درصد، و در چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ چهل وچهار درصد بوده است. به این ترتیب چیزی حدود، گردشگری جهان حدود ۱۹۵ میلیارد دلار زیان کرده است.

البته در سه دهه گذشته وضعیت گردشگری ایران هیچ وقت مناسب نبوده، زیرا حکومت اسلامی طی سال های اخیر همه ی تلاش خود را برای جلب گردشگران مسلمان صرف کرده است. این گردشگران بیشتر از کشورهای همسایه و یا کشورهایی هستند که حکومت اسلامی سعی دارد در آنها نفوذ سیاسی داشته باشد بیشتر این گردشگران با هزینه دولت به ایران می آیند و در واقع به جای آوردن پول، پولی هم از جیب مردمان ایران برای آن ها هزینه می شود. با این حال قبل از کرونا آمار رسمی تعداد گردشگران به ایران به پنچ میلیون هم نمی رسید. به همین دلیل است که این وزارت خانه خسارت وارده ناشی از کرونا را بر سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را سه میلیون و هشت هزار تومان برآورد کرده است.

در واقع بزرگترین زیانی که کرونا به گردشگری ایران زده، بیکاری کسانی ست که در ارتباط با گردشگری کار می کنند. ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اخیر به خبرنگاران گفته است: «ما با گروهی از کارمندان مشاغل مواجه هستیم که بیشتر از شش ماه است معیشت و اشتغال شان تحت تاثیر تحولات و حوادث کشور قرار گرفته و با شیوع ویروس کرونا هم رسما بیکار شده اند و هم بیمه ندارند». آیا در چنین شرایطی هم وزارت میراث فرهنگی حاضر نیست معادل همان پول هایی را که خرج آمدن «گردشگران مسلمان» کشورهای دیگر می کرد، خرج هزارها کارمند و کارگری کند که سال هاست برای میراث فرهنگی سرزمین شان کار کرده اند و اکنون بی حقوق و بیمه در بدترین شرایط به سر می برند؟

منبع: بنیاد میراث پاسارگاد، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰