حدود ۵ درصد از جمعیت ایران بطور مستمر و تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند

اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: در ایران نزدیک به ۵ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند. به گفته این منبع، حدود ۵.۴ درصد از جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال در ایران، از مواد مخدر استفاده می‌کنند. دو ماده مخدر سنتی، هرویین و تریاک، بالاترین میزان مصرف در مقایسه با دیگر انواع مواد مخدر را دارا هستند.

اسکندر مومنی، با بیان اینکه مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران در دو گروه قرار می‌گیرند، یادآور شد: دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده تفننی در کشور وجود دارد که در مجموع ۵.۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، هیچ اشاره‌ای به چگونگی شناسایی مصرف‌کنندگان مواد مخدر و منبع تهیه‌کننده این آمار نکرد. اسکندر مومنی، با بیان اینکه چهار حوزه «مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی برای بازگشت معتادان به جامعه از مولفه‌های موثر در مقابله با مواد مخدر است»، یادآور شد: ایران در کنار کشوری قرار دارد که تولید مواد مخدر آن در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۲۰۰ تن بوده است و پس از گذشته حدود دو دهه تولید مواد مخدر در این کشور به بیش از ۹ هزار تن رسیده است.

بر اساس آمارهای دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد، ایران یکی از بزرگترین شاه‌راه‌های ترانزیت مواد مخدر است و در مسیر ترانزیت بزرگترین منبع تولید و توزیع هروئین دنیا، یعنی افغانستان قرار دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، با اشاره به آمار جهانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر، گفت: در دنیا نزدیک به ۳۰۰ میلیون معتاد وجود دارد و سالانه بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان می دهند. اسکندر مومنی، افزود: بالاترین مصرف با ۸۸ میلیون مصرف‌کننده در جهان به مواد مخدر کانابیس مربوط می‌شود و مواد مخدرهای دیگر، از جمله گل، حشیش و ماری‌جوآنا در رده‌های بعدی قرار دارند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، به آمار مربوط به کودکان و زنان مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران اشاره‌ای نکرد، اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد زنان در ایران تمایل کمتری به مصرف مواد مخدر دارند. در عین حال، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک سوم مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران، زنان هستند.

بررسی کارشناسان اجتماعی هم نسبت به پایین آمدن سن اعتیاد در ایران تاکید دارد. ارقام و آمارهای غیررسمی متفاوتی در این زمینه منتشر شده است اما بیشترین گزارش‌ها از مصرف مواد مخدر در سنین ۱۳، ۱۵ تا ۱۷ سال و در برخی موارد در سنین ۸ تا ۹ سال در مدارس ابتدایی حکایت دارند.

طی دو دهه اخیر، در ایران، مصرف مواد مخدر صنعتی، بدلیل ارزان‌تر بودن نسبت به مواد مخدر سنتی و قابل دسترس بودن، افزایش یافته است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰