گزارش سالانه وزار خارجه آمریکا: “جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است”

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۴ تیرماه (۲۴ ژوئن) گزارش سالانه خود (۲۰۱۹) در ارتباط با مبارزه با تروریسم را منتشر کرد. این گزارش را مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری ارائه کرد. در این گزارش از جمهوری اسلامی ایران به عنوان “بزرگترین دولت پتشیبان تروریسم در جهان” سخن رفته است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر ایران و تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی پرداخته شده است. یکی از اقدامات آمریکا قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس در “فهرست گروه‌های ترویستی” در آوریل سال گذشته میلادی بود.

این نخستین بار بود که آمریکا بخشی از حکومت را در فهرست سازمانه‌ای تروریستی خارجی قرار می‌داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در آن زمان سپاه پاسداران را “افزار اصلی جمهوری اسلامی برای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم” خوانده بود.

آمریکا در گزارش یادشده جمهوری اسلامی را به “تشدید ناآرامی و خشونت چه به طور مستقیم و چه از طریق گروه‌های نیابتی در بحرین، عراق، لبنان، سوریه و یمن” متهم کرده است.

در گزارش ضمن اشاره به ایران به عنوان “حامی حکومتی تروریسم” آمده است که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۹ نیز “از جمله با پشتیبانی از حزب‌الله لبنان، گروه حماس و دیگر گروه‌های تروریستی در غزه، رژیم بشار اسد و همچنین گروه‌های تروریستی در عراق به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه داده است”.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود تصریح کرده است که ایران با توجه به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه این کشور زیر فشار قرار گرفته و “پشتیبانی مالی جمهوری اسلامی از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان و حماس به طور چشم‌گیری کاهش یافته است”.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به برنامه‌های تهاجمی سایبری جمهوری اسلامی اشاره شده و آمده است که ایران به پشتیبانی خود از حملات سایبری به دولت‌های خارجی و بخش‌های خصوصی ادامه می‌دهد.

آمریکا در این گزارش جمهوری اسلامی را به انجام عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، خاورمیانه، آسیا و آفریقا در سال ۲۰۱۹ متهم کرده و از انجام و اجرای این اقدامات از طریق سپاه پاسداران و وزارت اطلاعت سخن گفته است.

تنش حاکم میان تهران و واشنگتن که در همان سال ۲۰۱۹ محسوس بود، در آغاز سال جاری میلادی با عملیات پهپادی ارتش آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق بالا گرفت و خطر بروز جنگ میان ایران و آمریکا نگرانی‌های زیادی را برانگیخته بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰