لوفت‌هانزا با ٩ میلیارد یورو پشتیبانی دولت آلمان از ورشکستگی نجات یافت

در پی حدود دو ماه بحث و گفتگو، سرانجام سهامداران لوفت‌هانزا در آلمان بر سر بستۀ نجات ٩ میلیارد یوروئی این شرکت به توافق رسیدند. بدین ترتیب دولت آلمان با پرداخت این مبلغ هنگفت حدود ٢٠ درصد سهام لوفت‌هانزا را خرید تا این شرکت بزرگ از ورشکستگی، و هزاران کارمند آن از اخراج احتمالی نجات یابند.

به گفته وزیر دارائی آلمان شراکت دولت در سهام لوفت‌هانزا موقتی خواهد بود و هرگاه موقعیت مالی این مؤسسه بار دیگر مستحکم شود، این سهام فروخته خواهد شد.

در دو ماه گذشته میان دولت و لوفت‌هانزا بر سر پیش‌شرط پرداخت ٩میلیارد یورو بحث و مشاجره بود. در هر دو طرف کسانی بودند که شرط فروش سهام به دولت را درست نمی‌دانستند و آن را تعرض دولت به مالکیت خصوصی ارزیابی می کردند. اما سرانجام این اختلاف‌ها کنار نهاده و پرداخت دولت نهائی شد.

لوفت‌هانزا یکی از معدود شرکت‌های ثبت شده در بورس آلمان است که تا پیش از بروز اپیدمی کووید١٩، در تاریخ خود هرگز با بحرانی روبرو نشده بود. اما با آغاز بحران کرونا در ماه مارس امسال بخش اعظم پروازهای خود را تعطیل کرد و خطر ورشکستگی آن روز به روز بزرگتر شد، تا جائی که حتی خلبانان این شرکت اعلام کردند حاضرند تا اطلاع ثانوی به خاطر نجات لوفت‌هانزا از ۴٠ درصد حقوق ماهانه خود چشم پوشی کنند.
بازگشت به موقعیت پیشین

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اکنون با تصویب بستۀ نجات ٩ میلیارد یوروئی، همه این خطرها برطرف شده و لوفت‌هانزا می تواند به‌سرعت به موقعیت پیشین خود بازگردد. اما امروز – جمعه ٢۶ ژوئن/۶ تیر – در پی موافقت سهامداران اصلی با خرید بخشی از سهام لوفت‌هانزا، ارزش سهام این شرکت در بورس بیش از دو درصد کاهش یافت.

دانیل روسکا تحلیل‌گر موسسه پژوهشی آمریکائی برناشتاین اعلام کرد که خبر موافقت سهامداران با شراکت دولت آلمان در مؤسسۀ لوفت‌هانزا خبر خوبی است، زیرا ناامنی اقتصادی را از بین می‌برد و راه لوفت‌هانزا را برای نوسازی خود هموار می‌کند. با این‌همه رسانه‌های آلمانی می‌نویسند که لوفت هانزا به خاطر بدهکاری‌های سنگین خود راه دشواری در پیش دارد.

مجمع عمومی فوق‌العاده لوفت‌هانزا روز پنجشنبه ٢۵ ژوئن/۵ تیر تشکیل شد. در پایان این همایش “کارل لودویگ کلی” رئیس شورای بازرسان لوفت‌هانزا اعلام کرد که مشارکت دولت به تصویب صاحبان ٩٨ درصد سهام شرکت رسیده است.

تا پیش از تشکیل این نشست، ناظران بیمناک آن بودند که “هاینس هرمان تیل” سرمایه دار صاحب ١۵٫۵ درصد سهام لوفت‌هانزا طرح مشارکت دولت را با شکست روبرو کند. وی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با نشریۀ “فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ” با این امر که ٢٠ درصد سهام لوفت‌هانزا به دولت آلمان تعلق بگیرد مخالفت کرده بود.

میلیاردر آلمانی بر این باور بود که دولت می‌تواند با در اختیار گرفتن ٢٠ درصد سهام لوفت‌هانزا مانع نوسازی این شرکت شود. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که در صورت مخالفت این سهامدار، لوفت‌هانزا ورشکسته شود. اما او نیز سرانجام با “بستۀ نجات” موافقت کرد.

در نشست مجمع عمومی رئیس شورای بازرسان به سهامداران توصیه کرد که بسته نجات را تصویب کنند. وی گفت که لوفت‌هانزا پول ندارد و بدون این پشتیبانی ٩ میلیارد یوروئی دولت در روزهای آینده مجبور به اعلام ورشکستگی خواهد شد.

هاینس هرمان تیل سهامدار بزرگ لوفت‌هانزا، آغاز سریع سازماندهی نوین لوفت‌هانزا را پیش‌شرط موافقت با مشارکت دولت در این شرکت اعلام کرده است. شامگاه پنجشنبه مدیریت لوفت‌هانزا با سندیکای تیم‌های پرواز بر سر یک برنامه صرفه جوئی به توافق رسید.

در چارچوب این توافق‌نامه لوفت‌هانزا باید تا پایان سال ٢٠٢٣ نیم میلیارد یورو صرفه جوئی کند، اما اجازه ندارد ظرف چهار سال آینده به همکاری اعضای تیم‌های پرواز خود خاتمه دهد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰