آیا موضوع خواندن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پایان خود نزدیک می‌شود؟

فرانسه اعلام کرده است که وظیفه خواندن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را برعهده خواهد گرفت. جمهوری اسلامی ایران پس از اعتراض شدید اوکراین با ارسال جعبه سیاه این هواپیما به فرانسه موافقت کرده است.

موضوع خواندن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی ظاهرا به پایان خود نزدیک می‌شود. دست‌کم مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که کار خواندن جعبه سیاه هواپیما را از روز ۲۰ ژوئیه آغاز خواهند کرد.

هواپیمای مسافربری روز هشتم ژانویه در اثر شلیک موشک توسط سپاه پاسداران سرنگون شد، موسسه تحقیق پیرامون امنیت هوایی فرانسه اعلام کرده است که به درخواست ایران در مورد خواندن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراین پاسخ مثبت داده است.

جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران مسئول حمله موشکی به یک بوئینگ ۷۳۷ ناوگان هوایی اوکراین هستند. این هواپیما در روز هشتم ژانویه به علت اصابت موشک سپاه سرنگون شده است.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از پاریس و اوتاوا خبر مربوط به خواندن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراین را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است پرواز بین‌المللی اوکراین در مسیر خود از تهران به مقصد کی‌یف هدف حمله موشک زمین به هوای سپاه واقع شده و در جریان انهدام این هواپیما ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان‌باخته‌اند.

وظیفه تعمیر و خواندن اطلاعات جعبه سیاه و مکالمه خلبانان از روز ۲۰ ژوئیه آغاز خواهد شد. مقامات هوانوردی کانادا اعلام کرده‌اند که گروهی را برای همکاری و مشارکت در امر خواندن جعبه سیاه این هواپیما به پاریس اعزام خواهند کرد. باید یادآور شد که ۵۷ مسافر این هواپیما شهروند کانادا بوده‌اند.

یکی از سخنگویان موسسه امنیت حمل و نقل ملی آمریکا نیز اعلام کرده است که در امر خواندن جعبه سیاه هواپیمای یاد شده مشارکت میکند. این امر در مورد سوانح هوایی که متوجه هواپیماهای ساخت آمریکا است، پدیدهای عادی است.

خبرگزاری رویترز در عین حال تاکید کرده است که روشن نیست که آیا آمریکا نیز همچون کانادا گروهی را به این منظور به پاریس می‌فرستند یا از راه دور در امر خواندن جعبه سیاه همکاری می‌کند.

مناسبات ایران و کانادا
جمهوری اسلامی ایران از کانادا خواسته است تا در راه عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک خود با ایران گام بردارد. مناسبات دیپلماتیک دو کشور از سال ۲۰۱۲ به این سو قطع شده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که ایران عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک خود با کانادا را به عنوان پیش‌شرطی برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه تعیین نکرده است.

یک مقام کانادایی که خواستار فاش شدن هویت خود نشده است به خبرنگار رویترز درباره احتمال عادی سازی روابط دیپلماتیک دو کشور گفته است: «در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد انتظار انجام هرگونه گفتگویی پیرامون این موضوع واقع‌بینانه باشد.»

بنا بر اظهارات این مقام کانادایی، اولویت کانادا در حال حاضر انجام تحقیق پیرامون حمله موشکی سپاه به هواپیمای یاد شده و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان است.

موافقت ایران با ارسال جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی به فرانسه با انتقاد شدید ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بی‌ارتباط نیست. زلنسکی در نخستین روزهای هفته جاری اعلام کرده بود که اوکراین حاضر نیست تا ابد برای اجرای تعهدات ایران در قبال قربانیان حمله موشکی سپاه به هواپیما خود منتظر بماند.

رئیس جمهوری اوکراین ایران را تهدید کرده بود که هرگاه در اجرای تعهدات خود در قبال قربانیان این حمله عمل نکند، رسما از بابت حمله موشکی به این هواپیما از دولت اوکراین پوزش نخواهد و در عرصه خواندن اطلاعات جعبه سیاه با مقامات بین‌المللی همکاری نکند، علیه ایران به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰
تصویر: ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین و ادای احترام به قربانیان حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین