کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعدام مخفیانه هدایت عبدالله پور را محکوم کردند

۱۴ نفر از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعدام مخفیانه هدایت عبدالله پور، زندانی سیاسی کُرد در ایران را محکوم کردند.

این کارشناسان با اشاره به پنهان‌کاری نهادهای امنیتی و قضایی ایران درباره سرنوشت و محل دفن هدایت عبدالله پور اعلام کردند که برای تحویل جنازه این زندانی سیاسی به خانواده و ارائه اطلاعات رسمی در مورد اعدام او حتی الزامات قوانین داخلی رعایت هم نشده و این خودداری از اطلاع‌رسانی درباره سرنوشت عبدالله پور سبب فشار بیشتر بر خانواده اوست.

در ادامه بیاینه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین آمده: «این واقعیت که این اعدام پس از ناپدیدسازی قهری به طور پنهانی صورت گرفته است، عامل تشدید کننده دیگری است.» ناپدیدسازی قهری یا Enforced disappearance از جمله جنایاتی است که طبق «کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری» مصوب ۲۰ دسامبر ۲۰۰۶ در مجمع عمومی سازمان ملل، جرم محسوب شده و در حقوق بین الملل به عنوان «جنایت علیه بشریت» تعریف شده است.

به دلیل پاسخگو نبودن قوه ستم گستر (قضاییه) و نهادهای امنیتی، دادخواهی خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان «ناپدیدسازی قهری» در جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته پیوسته ادامه داشته است.

آخرین نمونه از آن مربوط به هدایت عبدالله‌پور است که علیرغم پیگیری خانواده او، نهادهای قضایی و امنیتی همچنان از شفاف‌سازی رسمی درباره سرنوشت و محل دفن او طفره می‌روند.

طبق آخرین خبرها، مسئولان ثبت احوال استان کردستان، در یک نامه رسمی تأیید کرده‌اند هدایت عبدالله پور در اثر «برخورد اجسام سخت یا تیز» در اشنویه جان باخته است. خبرهای منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری اما حاکی از این است که این زندانی سیاسی در ۲۲ اردیبهشت ۹۹ در یک پادگان نظامی شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی «تیرباران» شده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند که آنها طی دو نوبت در روزهای ۱۵ مه/ ۲۶ اردیبهشت‌ماه و همچنین ۱۷ ژوئن/ ۲۸ خردادماه امسال نگرانی خود درباره احتمال ناپدید شدن قهری عبدالله پور و اعدام مخفیانه او را با مقامات رژیم اسلامی مطرح کرده‌اند که این پیگیری‌ها بی پاسخ مانده است. بنا بر اعلام این کارشناسان، «مقامات هیچ اطلاعات رسمی در مورد اعدام این زندانی سیاسی ارائه نداده‌اند و محل دفن عبدالله پور هنوز افشا نشده است.»

در این میان پیگیری خانواده هدایت عبدالله پور هم برای یافتن نشانی از فرزندشان همچنان بی نتیجه مانده است. ابوبکر عبدالله‌پور، پدر این زندانی سیاسی کُرد، روز ۲۶ خردادماه با انتشار یک فایل صوتی از مقامات حکومت جمهوری اسلامی خواسته است تا در صورت اعدام فرزندش، دست‌کم جسد یا مکان دفن او را نشان دهند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰