توافق برای دریافت غرامت، حقیقت ندارد

ساعاتی پس از آنکه خبرگزاری فرانسه از قول وزیر امورخارجه سوئد از توافق با دولت ایران برای پرداخت غرامت به قربانیان سوئدی هواپیمای اوکراینی خبر داد، حامد اسماعیلیون، نماینده خانواده جان‌باختگان این موضوع را رد کرد.

آقای اسماعیلیون که همسر و دخترش را در این رخداد از دست داده است، شامگاه دیروز در حساب توییتر خود نوشت که «همه خانواده‌های پرواز ۷۵۲ بر این نکته توافق دارند که تا زمانی که تحقیقات کامل و منصفانه صورت نگرفته باشد، هیچ غرامت و یا گزارشی را از ایران نپذیریم.»

او همچنین در توییتی دیگر از تماس تلفنی «فیلیپ شامپانی»، وزیر امور خارجه کانادا با خودش خبر داد و نوشت که آقای شامپانی به او اطمینان داده که «هنوز هیچ توافقی میان ایران و کشورهای متأثر از این حادثه بر سر غرامت انجام نشده و از پیش‌نویس یک تفاهم برداشتی اشتباه صورت گرفته است.»

نماینده خانواده قربانیان همچنین در صفحه فیسبوک خود درباره پیش‌نویس تفاهم نیز نوشت که «برداشت نادرست از تفاهمنامه مابین اوکراین، کانادا، افغانستان، بریتانیا و سوئد بوده است که متاسفانه از سوی یکی از این کشورها به اشتباه مطرح شده است. مذاکراتی آغاز نشده است که به نتیجه برسد.»

روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه از قول وزیر خارجه دولت سوئد گزارش داد که با مقامات جمهوری اسلامی ایران توافقنامه همکاری امضا شده است و بر اساس آن مقامات دو کشور درباره پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی باهم به مذاکره خواهند نشست. آن لینده، وزیر خارجه سوئد، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «ما با رژیم ایران درباره پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مذاکره خواهیم کرد.» به گفته وزیر خارجه سوئد، این توافقنامه پس از مذاکره با ایران و سایر کشورهایی که شهروندانشان سرنشین این هواپیما بودند از جمله کانادا و اوکراین، امضا شده است.

بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی در روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

شهروندان ایرانی- کانادایی بخش زیادی از مسافران این هواپیما بودند اما شهروندانی از کشورهای سوئد، بریتانیا، افغانستان و اوکراین هم در میان مسافران و خدمه این پرواز حضور داشتند.

در ابتدای هفته گذشته رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح گفته بود که «پرداخت غرامت و خسارت به خانواده قربانیان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود و در این زمینه درخواست برگزاری نشستی با رئیس‌جمهوری نیز ارائه شده است».

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳ ژوئیه ۲۰۲۰