«رویترز»: کاهش شدید کمک های مالی رژیم ایران به گروه های مسلح عراقی

خبرگزاری «رویترز» به نقل از چند منابع آگاه گزارش داد که پیامدهای شیوع کرونا و تحریم های امریکا بر رژیم تهران بر حمایت مالی و نظامی ایران از گروه های مسلح وابسته به این کشور در عراق تأثیر شدیدی گذاشته است.

سه مقام بلندپایه گروه های مسلح عراقی و یک مقام منطقه ای که از فعالیت های رژیم ایران در عراق اطلاع دارد گفت که شیوع کرونا و بسته شدن مرزها کمک های نقدی رژیم ایران به گروه های شبه نظامی را تا حد زیادی محدود کرده و مانع از ارسال پول نقد به این گروه شده است.

این سه مقام تأکید کردند که پول های ارسالی از ایران معمولا برای عملیات نظامی این گروه ها به خصوص علیه منافع امریکا در عراق خرج می شود.

یکی از این سه مقام، که عضو بلندپایه یک گروه قدرتمند شبه نظامی در عراق است گفت که از اوایل سال جاری با شیوع کرونا ایران کمک های مالی خود به ۴ گروه مسلح اصلی در عراق را از ۴-۵ میلیون دلار به ۲-۳ میلیون دلار در ماه رسانده است.

این مقامات تأکید کرده اند که این کاهش بر عملکرد این نیروها تأثیر نهاده و آنان را به تلاش برای یافتن منابع مالی جایگزین برای تأمین هزینه های عملیات مسلحانه و خرید سلاح واداشته است. به گفته این سه مقام و آن مقام منطقه ای، کمک های رژیم ایران پیش از این نیز به علت تحریم های ایالات متحده شاهد کاهش شدید در سطح چند میلیون دلار بوده است.

فرمانده یکی از گروه های مسلح قدرتمند در عراق تأکید کرد که حجم کمک های مالی ایران به گروه های مسلح شیعی در عراق ماهانه ۱۲-۱۵ میلیون دلار بود که پس از شدت گرفتن تحریم های امریکا کاهش شدیدی یافت.

همچنین این مقامات افزوده اند که ترور سردار قاسم سلیمانی، که توانسته بود محوری وابسته به رژیم ایران در خاورمیانه ایجاد کند، ضربه ای شدید بر گروه های مسلح عراقی و برنامه های بلندمدت ایران در منطقه بود.

این گروه های مسلح وابسته به رژیم ایران در سال ۲۰۱۷ خود را به گروه های داوطلبی که برای جنگ با داعش شکل گرفته بودند پیوند زدند و به علت تفوق نظامی شان در این گروه که بعدتر الحشد الشعبی نام گرفت دست بالا را پیدا کردند.

«مهند العقابی»، مدیر اطلاع رسانی الحشد الشعبی، حاضر به واکنش به این اطلاعات نشد اما در گفت وگو با «رویترز» تأکید کرد که اموال سازمان الحشد الشعبی حتی اگر در اصل از رژیم ایران تأمین شده باشد از طریق کانال های رسمی به حشد می رسد.

یک سخنگوی دفتر روابط عمومی سپاه پاسداران نیز تأکید کرد که رژیم تهران از گروه های مسلح حمایت مالی نمی کند و افزود که «ایران همیشه حامی مستضعفان در منطقه و جهان بوده و سیاست‌ش در این باره تغییر نکرده اما هیچ کمک مالی به مبارزان با سلطه طلبی امریکا نمی کند».

«علیرضا میریوسفی»، سخنگوی دفتر نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل در نیویورک، نیز به «رویترز» گفت که این شایعات برای اختلاف انداختن میان رژیم ایران و عراق مطرح می شود و مثل همیشه بی نتیجه خواهد بود. او گفت که رژیم ایران از دولت عراق کاملا حمایت می کند و دو کشور در مسائل فیمابین با یکدیگر گفتگوهای تفصیلی دارند و رژیم ایران در امور داخلی عراق دخالتی نمی کند. «رویترز» نتوانسته درباره این گزارش از دفتر نخست وزیر عراق یا دیگر مقامات رسمی عراق پرس وجو کند.

این سه فرمانده بلندپایه تأکید کرده اند که علاوه بر مشکلات اقتصادی ایران، بسته شدن مرزهای عراق با ایران نیز دیگر انواع کمک ها ازجمله ارسال مهمات و آموزش گروه های مسلح عراقی برای جنگ در سوریه را نیز متوقف کرده است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰