حرکت به سوی “سهمیه‌بندی کالاها” و فرار بیشتر سرمایه از بازارهای ایران

نمایندگان دستگاه مجلس شورای اسلامی دو طرح را در دست بررسی دارند: بر اساس یک طرح قرار است تا سقف منابع ارزی دولت و حداکثر تا پنج میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد و به خانوارهای هدف هم یارانه در قالب کارت الکترونیکی پرداخت شود. در طرح دوم: دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار قرار گرفته است. گامی به سمت سهمیه‌بندی کالاها و احتمالا فرار سرمایه از بازارهای ایران.

به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس، نمایندگان دستگاه مجلس شورای اسلامی در طرحی قصد دارند دست دولت در واردات همین اقلام را ببندند. در متن طرح آمده است: «دولت مجاز است تا سقف منابع ارزی سهم دولت حاصل از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی و حداکثر معادل ۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی، با اولویت ذرت، دانه های روغنی (سویا)، روغن خوراکی، نیمه جامد و مایع، جو، دارو و تجهیزات پزشکی، اختصاص دهد.»

نمایندگان دستگاه مجلس می‌گویند برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی تصویب این طرح ضرورت دارد. بر همین اساس ارز تخصیص یافته به سایر نیازهای وارداتی با نرخ ارز سامانه نیما می‌بایست محاسبه شود.

اخذ مالیات از بازار سرمایه
دستگاه حسن روحانی اعلام کرده است برای سال جاری ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی اختصاص خواهد داد. به سبب کاهش صادرات نفت، انتظار می‌رود مانند سال گذشته، بخش عمده این ارز از طریق بازار نیما تامین و مابه‌التفاوت آن در سررسید بدهی‌های دولت به بانک مرکزی لحاظ شود. بانک مرکزی در سال ۹۸ حدود نیمی از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را از این طریق تامین کرد.

تخصیص نیمی از ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی بدهی دولت به بانک مرکزی را کاهش می‌دهد اما بی‌تردید بر قیمت این اقلام اثرگذار است. در بخش دوم طرح نمایندگان پیش‌بینی شده که سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی از محل سرجمع بودجه عمومی و تا سقف X هزار میلیارد ریال، یارانه نقدی -کالایی در قالب یک کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول برای کالاهای اساسی و دارو از طریق بیمه‌ها پرداخت نماید. به زبان ساده: به سمت کوپنی شدن کالاها حرکت می‌کنیم.

نمایندگان دستگاه مجلس شورای اسلامی در طرح دومی دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام را در دستور کار قرار داده‌اند. در این طرح گفته شده با اخذ مالیات از بازار سرمایه انگیزه سوداگری کاهش می‌یابد و مانع از افزایش قیمت خودرو و مسکن در بازارها می‌شود. بر اساس طرح نمایندگان مجلس بر اموال و دارایی‌ها ۲۸ درصد مالیات لحاظ شده است که بنا به مدت تملک کاهش می‌یابد: سالانه دو درصد.

دستگاه حسن روحانی اواخر خرداد سال جاری اعلام کرده بود که قصد دارد از خانه‌های خالی مالیات بگیرد. سرپرست وزارت صنعت هفته قبل اعلام کرد بود که آخرین دلار نفتی تمام شده و دولت می‌بایست در پی دلار صنعتی باشد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰