حمله با موشک کاتیوشا به فرودگاه بین‌المللی بغداد

در اولین ساعت‌های بامداد دوشنبه شش ژوئیه/۱۶ تیر، شبکه تلویزیونی السومریه عراق گزارش داد که به فردوگاه بغداد حمله موشکی شده است.

این دومین حمله موشکی در یک روز گذشته به بغداد است. در بامداد یکشنبه پنجم ژوئن هم، منطقه سبز بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا هدف حمله موشکی قرار گرفت. در این حمله، یک فروند موشک کاتیوشا به یک خانه مسکونی اصابت کرد و یک کودک در جریان حمله زخمی شد.

گروه «عصبه الثائرین»، با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی به فرودگاه بغداد را برعهده گرفت. اما دولت عراق یا نیروهای آمریکای هنوز این گروه را مسئول معرفی نکرده‌اند. این گروه که ترجمه نام آنها به فارسی گروه انتقام جویان است از مارس ۲۰۲۰ اعلام موجودیت کرده و از مجموعه گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی است که با حضور نیروهای آمریکایی در عراق مخالف است. عصبه الثائرین پیش از این نیز مسئولیت چند حمله را در ماه ژوئن در عراق به عهده گرفته است.

برخی رسانه‌های عراق گزارش داده‌اند که هدف حمله موشکی بامداد دوشنبه به فرودگاه بغداد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در این فرودگاه بوده است.

نیروهای امنیتی عراق در حال بازرسی و تحقیق هستند و هنوز بیانیه مشخصی از جانب آنها صادر نشده است.

پیش از این، گروه عصبه الثائرین مسئولیت حمله‌های دیگری هم پذیرفته که پس از پایان پژوهش‌های نیروهای امنیتی عراق و نیروهای آمریکایی، آنها گروه دیگری را مسئول حمله معرفی کردند. در حمله به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شمال بغداد موسوم به پایگاه «التاجی»، عصبه الثائرین حمله را برعهده گرفت اما یک‌روز پس از آن نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان «کتائب حزب‌الله» را مسئول حمله به نیروهای خود در پایگاه التاجی معرفی کردند.

منبع: برگرفته از سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۵ ژوئیه ۲۰۲۰