جزئیات قرارداد «ایران- چین» پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد

تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین حاشیه‌ساز شده است. منتقدان دولت آن را با «ترکمن‌چای» مقایسه می‌کنند. دولت هم همچنان از انتشار جزئیات قرارداد خودداری می‌کند. وزیر خارجه رژیم یکشنبه در مجلس شورای اسلامی، قرارداد همکاری با چین را تایید کرد اما از توضیح در باره جزئیات آن خودداری کرد. گروهی از نمایندگان هم در اعتراض به سخنان ظریف، او را «درغگو» خواندند.

ظریف برای پاسخ دادن به منتقدان این قرارداد، پای علی خامنه‌ای، را هم به میان کشید و گفت: «زمانی که آقای شی (رهبر چین) با رهبری دیدار کردند بحث این قرارداد مطرح شد زمانی که بنده پیش نویس آن را به چین بردم باز هم اعلام شد. زمانی که چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد باز هم اعلام کردیم، زمانی که در دولت چارچوب پیش‌نویس بررسی شد اعلام شد هم اعلام کردیم». او افشای جزئیات این قرارداد را به «توافق نهایی» موکول کرد.

نشریه بریتانیایی پترولیوم اکونومیست هم به‌نقل از یک منبع نزدیک به شرکت نفت ایران که نام او ذکر نشد، نوشته بود: در این قرارداد امتیازهای ویژه و محرمانه‌ای برای چین در نظر گرفته شده است.

رژیم ایران محرمانه بودن این قرارداد را رد کرده اما با وجود اعلام تصویب آن در هیئت وزیران، مفاد این سند را عمومی نکرده است.

منبع: برگرفته از سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۶ ژوئیه ۲۰۲۰