روسیه و چین قطعنامه ارسال کمک‌های سازمان ملل به سوریه را وتو کردند

بامداد چهارشنبه روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کردند. این قطعنامه خواهان تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بدون اطلاع و هماهنگی با دولت اسد است.

قطعنامه پیشنهادی را کشورهای بلژیک و آلمان تهیه کرده و به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرده بودند. بر اساس این قطعنامه پیش‌بینی شده بود که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه از طریق خاک ترکیه به مدت یک سال دیگر تمدید شود. اما روسیه قطعنامه را وتو کرد.

کریستوف هویزگن، نماینده آلمان در سازمان ملل اعلام کرد ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت با متن قطعنامه موافق بودند. هویزگن گفت: وتوی چین و روسیه غیر قابل درک است، زیرا حصول توافق بر سر متن پیش‌نویس میسر بود.

یک روز پیش از آغاز رأی‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک، سازمان ملل گزارش کمیته تحقیقات درباره سوریه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن با «بمباران بی‌ملاحظه» ادلب که سبب کشته شدن صدها غیرنظامی شد و بالغ بر یک میلیون نفر را آواره کرد مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند. در گزارش سازمان ملل به بمباران مناطق غیرنظامی توسط تحریرالشام نیز اشاره شده اما از ترکیه که از این گروه حمایت می‌کند نامی به میان نیامده.

بعد از وتوی قطعنامه‌ای که آلمان و بلژیک به شورای امنیت پیشنهاد داده بودند، قطعنامه روسیه در شورای امنیت به به بحث گذاشته می‌شود. این قطعنامه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه را به مدت شش ماه و تنها از طریق یکی از گذرگاه‌های مرزی ترکیه مجاز می‌داند.

روز گذشته سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه با هایکو ماس، همتای آلمانی خود تلفنی صحبت کرد. لاوروف خواهان تطابق کمک‌های بشردوستانه با واقعیت های میدانی و رعایت موازین حقوق بشری در هماهنگی با دولت بشار اسد شد.

برنامه کمک های سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در روز جمعه منقضی می‌شود. این برنامه به سازمان ملل اجازه می‌دهد از طریق گذرگاه‌های مرزی که توسط حکومت اسد کنترل نمی‌شود، کالاها و اقلام اساسی را به شمال سوریه وارد کند. روسیه و چین بر این باورند که برنامه کمک‌رسانی سازمان ملل، حاکمیت سوریه را نقض می‌کند زیرا دولت دمشق آن را تصویب نکرده است.

سازمان عفو بین‌الملل از اقدام روسیه در وتوی پیش‌نویش قطعنامه ارسال‌کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان سوریه ابراز تاسف کرد و نسبت به پیامدهای انسانی آن هشدار داده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۸ ژوئیه ۲۰۲۰