اعدام در مشهد به دلیل نوشیدن مشروب الکلی

سازمان حقوق بشر ایران، امروز ۱۹ تیرماه در خبری نوشته است که «یک زندانی برای نوشیدن مشروبات الکلی در زندان مرکزی مشهد اعدام شده است».

به گزارش این سازمان حقوق بشری حکم اعدام این شهروند مشهدی روز گذشته، ۱۸ تیرماه اجرا شده است. سازمان حقوق بشر ایران توضیح داده است که این فرد برای «ششمین مرتبه به دلیل شرب خمر دستگیر شده بود».

حسین حبیبی شهری، وکیل این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که «موکل من سال ۹۷ یا ۹۶ بازداشت شده بود. وی برای مرتبه ششم به اتهام شرب خمر محکوم شده بود. البته بحث رانندگی بدون گواهینامه و نگهداری مشروبات الکلی نیز بود». تاکنون هیچ منبع رسمی در ایران اجرای این حکم را اعلام نکرده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود بار دیگر خواهان «توجه بیشتر جامعه جهانی نسبت به نقض حقوق بشر و بطور خاص اجرای احکام اعدام در ایران شد». محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری گفته است: «با این اعدام سیستم قضایی جمهوری اسلامی بار دیگر ثابت کرد که دیدگاهش هیچ تفاوتی با دیدگاه داعش ندارد».

در قوانین مجازات اسلامی معمولا احکام غیر انسانی مانند شلاق و یا حبس شامل افرادی که به اصطلاح «شرب خمر» انجام دادند می‌شود اما اعدام شهروندان در ایران به دلیل شرب‌خواری بسیار کم‌سابقه است.

از سوی دیگر خبرگزاری هرانا در گزارشی از اعدام یک زندانی متهم به قتل در گرگان خبر داد که به نوشته این خبرگزاری با احتساب این اعدام شمار اعدام‌شدگان هفته‌ای اخیر در ایران به ۹ نفر رسید. در جمهوری اسلامی اجرای حکم اعدام در بسیاری موارد مسکوت می‌ماند و هیچ اطلاع‌رسانی درباره آنها نمی‌شود. به گفته سازمان‌های حقوق‌بشری این اعدام‌ها در رسته «اعدام‌های مخفی» در ایران قرار می‌گیرند.

ایران در رتبه بالای فهرست کشورهایی که در آن از مجازات اعدام علیه مجرمین استفاده می‌شود قرار دارد و براساس برخی گزارش‌ها بعد از چین بیشترین تعداد اعدامی در ایران هستند و بر اساس سرانه جمعیت ایران، در حکومت جمهوری اسلامی بالاترین میزان اعدام‌شدگان را داراست.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ ژوئیه ۲۰۲۰