وضعیت کادرهای درمانی در ایران همزمان با هشدار سازمان بهداشت جهانی

در پی تازه ترین اعلام سازمان بهداشت جهانی، دنیا هنوز به پیک (نقطه اوج) همه‌گیری بیماری «کووید۱۹» نرسیده است. آن‌طور که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کادرهای درمانی و پزشکی در همه‌جای دنیا در صف اول مبارزه با این بیماری قرار دارند و بی‌شک شدت‌گیری شیوع بیماری و رسیدن به نقطه اوج همه‌گیری بیشترین تاثیر را در سلامت این مبارزان خط اول دارد.

در ایران تا این لحظه و بر اساس آمار رسمی ۴۵۰۰ نفر از کادر درمانی بیمارستان‌های پایتخت به کرونا مبتلا شده اند. این آمار جدای از هزاران نفر از کادر درمانی در این کشور است که بر اثر ابتلا به کرونا بستری یا فوت شده اند.

فرسودگی کادر درمانی در تهران و شهرستان‌ها که پیش‌تر کارشناسان بارها نسبت به آن هشدار داده بودند با این خبر اخیر سازمان بهداشت جهانی موج جدیدی از نگرانی را بین پزشکان و خط مقدم مقالبه با کرونا به همراه خواهد داشت. فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران هشدار داده است :« کادر درمانی خسته شده‌اند و دارند توان‌شان را از دست می‌دهند و دچار کاهش ظرفیت‌های انگیزشی و توانمندی شده‌اند از سوی دیگر خودشان هم در معرض خطر هستند.»

این هشدار علیرضا زالی در حالی است که گفته می شود وضعیت کادر درمان در سایر استان‌ها نیز از شرایط بهتری برخوردار نبوده و این گروه دچار خستگی و فرسودگی شده‌اند. گفته می‌شود دو رئیس دانشگاه حوزه علوم پزشکی تهران به دلیل ابتلا به کرونا در روز پنجشنبه مجبور به ترک محل کار خود شده‌اند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در گفتگو با شبکه خبر تلویزیون رسمی ایران با اعلام اینکه تاکنون ۴۵۰۰ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های تهران مبتلا به کرونا شده‌اند می‌گوید :«تنها در یک بیمارستان عمومی که مراجعان زیادی دارد در دانشگاه علوم پزشکی تهران نزدیک به ۱۰۰ نفر در روز پنجشنبه نیاز به مرخصی استعلاجی داشته‌اند.»

وضعیت ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن در بین پزشکان و پرستاران در سایر استان‌های ایران هم خبر از فاجعه ملی در پی دارد. در اواخر اردیبهشت‌ماه یعنی سه ماه پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از ابتلای ۳۰۰ نفر از کادر درمان در این استان از زمان شیوع کرونا تا آخر اردیبهشت ماه خبر داده بود.

اول خرداد ماه سال جاری وزارت بهداشت در آماری رسمی از ابتلای ده هزار نفر از کادر پزشکی کشور به کرونا خبر داد. این وزارت‌خانه آماری از تعداد کشته شده‌های این حوزه اعلام نکرد. پیشتر و در اردیبهشت ماه دبیرکل خانه پرستار اعلام این آمار را «امنیتی» خوانده بود. در ابتدای خرداد ماه نیز رئیس بیمارستان شهدای تجریش گفته بود در طی دوران شیوع کرونا سه‌هزار نفر از کادر درمان کشور به ویروس کرونا آلوده شده و حدود ۱۱۰ نفر از آنان جان باخته‌اند.

رضا جلیلی خشنود دلیل ابتلا و مرگ گسترده بین کادر درمانی را نبود لباس‌های حفاظت شخصی آن‌گونه که مد نظر سازمان جهانی بهداشت بوده است عنوان کرد و گفت این مساله باعث شد بسیاری از کادر بهداشتی و درمانی به بیماری کرونا مبتلا شوند.

۱۷ام تیرماه نیز سرپرست فرمانداری بوکان خبر ابتلای چهل نفر از کادر درمانی بیمارستان شهید قلی‌پور در این شهرستان به ویروس کرونا را اعلام کرد.

با اوج گیری کرونا همواره کارشناسان هشدار داده اند که با افزایش مراجعان به مراکز درمانی کارد درمان با فرسودگی مواجه خواهند شد و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم احتمال آن می رود که بخش درمانی در ایران زمین‌گیر شده و امکان مهار کرونا از دست برود. در اردیبهشت ماه نیز سازمان نظام روانشناسی ایران درباره وضعیت سلامت روانی کادر درمانی ایران هشدار داد. بر اساس مطالعات انجام شده این سازمان پرستاران و پزشکان این کشور با «پریشانی روانی» و «ترس آسیب‌زای عمیق» مواجه شده‌اند.

به نظر می رسد سال۲۰۲۰ سال سیاهی برای کادر درمانی در سراسر دنیا بوده است. شورای بین‌المللی پرستاران در ابتدای اردیبهشت اعلام کرد، دست کم ۹۰هزار نفر از کادر درمان و بهداشت در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این گزارش احتمال دوبرابر شدن این آمار را با توجه به ادامه کمبود تجهیزات محافظتی در بیمارستان‌ها هشدار داده بود.

تا این لحظه بر اساس آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی ۴۰۰ هزار فرد مبتلا در دنیا شناسایی شده اند. در ایران نیز آمار رسمی هر روز از رکوردزنی جدیدی خبر می دهد؛ تازه ترین آمار رسمی روز پنجشنبه حکایت از مرگ ۲۲۱ نفر و شناسائی دوهزار و ۷۵ بیمار جدید در این کشور دارد. مجموع مبتلایان در ایران به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسیده است.

روز ۱۲ام ماه می روز جهانی «پرستار و ماما» نام گذاری شده است. امسال نیز سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال جهانی پرستار و ماما نام‌گذاری کرد؛ اما کسی حتی فکرش را هم نمی کرد که سال سیاه و سخت کرونا برای پرستاران و ماماها بشود و مرگ جامعه بزرگی از آنها را تحت سیطره خود بگیرد.

نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، نخستین پرستاری بود که بر اثر ابتلا به کرونا در ایران در حین خدمت درگذشت.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ ژوئیه ۲۰۲۰