طرح خروج از پروتکل الحاقی موسوم به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

علی خضریان، نماینده تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰ در دستگاه مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۲۱ تیرماه، با اشاره به دلایل خارج نشدن رژیم ایران از معاهده برجام و قرارداد ان پی تی گفت برخی افراد در حال امضای طرحی هستند که دولت را ملزم به خروج از پروتکل الحاقی کنند.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا و بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها برای خروج آمریکا از برجام، علی خامنه‌ای اواخر مهرماه ۱۳۹۶ در در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی اعلام کرد: «اگر ایالات متحده برجام را پاره کند ما آن را ریز ریز می‌کنیم.»

علیرغم خروج یک‌جانبه دولت آمریکا در اواسط اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از برجام، رژیم جمهوری اسلامی ایران نه تنها تاکنون از این توافقنامه خارج نشده بلکه حسن روحانی و دیگر مقامات دولتی در دو سال گذشته بارها خواستار بازگشت آمریکا به این توافق نامه شده‌اند.

علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اما در گفتگوی امروز خود با لحنی کنایه آمیز به تلاش‌های دولت مبنی بر تلاش برای حفظ برجام، اعلام کرده: «یک جسد را دفن نمی‌کنند که شاید عیسی مسیحی در انتخابات آمریکا رای بیاورد و آن جسد را برای آنها زنده کند.»

مسأله خروج ایران از پروتکل الحاقی که به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز معروف است، در سال‌های اخیر همواره محل مناقشه جناح‌های حکومتی در ایران بوده است. حسن روحانی که آن‌وقت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اواخر مهرماه ۱۳۸۲ و در جریان حضور همزمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران این پروتکل را امضاء کرد. براساس ماده پنج پروتکل الحاقی، جمهوری اسلامی ایران پذیرفته بود که در کنار همه موارد، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، بدون اطلاع قبلی، اجازه بازرسی از مکان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دارند.

مقامات حکومتی ایران در سال‌های بعد اما با بهانه قرار دادن مغایرت این ماده «با منافع ملی» بارها تعهدات خود در این معاهده را نقض کردند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۰