دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان نوسان می‌کند

قیمت دلار همچنان در محدوده ۲۲ هزار تومان باقیمانده است. بر اساس نرخ‌های اعلام‌شده صبح شنبه ۲۱ تیر/ ۱۰ ژوئیه در صرافی بانک ملی، قیمت فروش دلار آمریکا ۲۲ هزار و ۵۰ تومان بوده است. البته شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز خبر داده که با وجود کاهش مختصر اولیه در صبح امروز قیمت دلار در طول روز دیگر کمی افزایش یافته و در ساعت ۱۵ بعد از ظهر روز شنبه به متوسط ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است.

از اواسط خرداد سال جاری قیمت دلار بار دیگر با شیبی زیاد رو به افزایش گذاشت. کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ رسمی ارز توسط بانک مرکزی، نگرانی عمومی از کاهش درآمدهای ارزی ایران و فعالیت خارج از نظارت سهامداران عمده بازار بورس تهران را از عوامل عمده افزایش شتاب رشد قیمت طلا و ارز در ماه‌های اخیر عنوان کرده‌اند.

مقام‌های دولتی اما مدعی‌اند که نوسانان نرخ ارز به دلیل بحران ناشی از اپیدمی ویروس جدید کرونا و نیز تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای است. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران روز ۳۱ خرداد با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با تأکید بر تجربه دو سال اخیر نوسانات ارزی ایران، نرخ ارزهای خارجی را در بازار «قابل کنترل» توصیف کرده بود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۰