فرنگیس مظلومی و شش فعال مدنی دیگر به حبس محکوم شدند

فرنگیس مظلومی، مادر سهیل عربی، زندانی عقیدتی-سیاسی طی حکمی از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست سید علی مظلوم بابت اتهامات «اجتماع و تبانی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجموعا به شش سال زندان محکوم شد.

به نوشته کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در صورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر و به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس تعزیری در رابطه با این شهروند اعمال خواهد شد.

فرنگیس مظلومی پیشتر و در تاریخ ۳۱ تیر ۹۸ به دلیل دادخواهی درباره وضعیت فرزندش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او روز ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

سهیل عربی، فرزند فرنگیس مظلومی، از آذر ماه ۱۳۹۲ بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد. مادر این زندانی سیاسی اواخر فروردین ماه امسال در گفتگو با زمانه، اعلام کرده بود مقام‌های قضایی و مسئولان زندان به هیچ یک از درخواست‌های سهیل عربی کوچک‌ترین توجهی نمی‌کنند و همچنان در حالی که فرزندش از بیماری رنج می‌برد، با وعده‌های غیرواقعی او را در زندان نگه داشته‌اند.

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران اما در خرداد ماه امسال به غیر از فرنگیس مظلومی، شش فعال مدنی دیگر به نام‌های هانی و هود یازرلو، محمدولی غلام‌نژاد، صدیقه مرادی، مهدی خواص صفت و زهرا اکبری نژاد درچه را بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با سازمان مجاهدین خلق» به زندان محکوم کرده است.

هانی یازرلو به همراه فرزندش هود یازرلو از فعالان مدنی ساکن تهران و از زندانیان سابق سیاسی، روز ۱۶ تیر ۱۳۹۸ توسط مأموران امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شدند.

هانی یازرلو از فعالان سیاسی باسابقه در ایران است که در دهه‌های ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۹۰ شمسی بارها از سوی مأموران ساواک و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بازداشت و زندانی شده است.

این فعال سیاسی پیش‌تر و در سال ۱۳۹۰ به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت تعدادی از زندانیان سیاسی جان باخته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست یحیی پیرعباسی، به یک‌سال حبس و ۱۵ سال تبعید به ایران‌شهر در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد.

حکم حبس هانی یازرلو در اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ از سوی شعبه اجرای احکام دادسرای مقدس اوین به اجرا درآمد.

محمدولی غلام‌نژاد یکی دیگر از فعالان مدنی ساکن تهران است که اواسط تیر ماه ۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. همزمان با این بازداشت، صدیقه مرادی و همسرش مهدی خواص صفت نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شدند.

صدیقه مرادی، از زندانیان سیاسی سابق در دهه ۶۰ است که پیشتر و در سال ۱۳۹۰ بابت اتهامات «محاربه» و «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شده بود. او نهایتاً در تاریخ سوم آذرماه ۱۳۹۵ پس از تحمل پنج سال حبس از زندان اوین آزاد شد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۹ ژوئیه ۲۰۲۰