بازگشت لیگ قهرمانان آسیا در اوج کرونا

کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه زمان‌بندی رقابت‌های باقیمانده گروهی لیگ قهرمانان آسیا را به صورت رسمی اعلام کرد.
رقابت‌های لیگ قهرمانان از اسفند ۱۳۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا، مانند تمامی تورنمنت‌های ورزشی در سراسر جهان متوقف شد. اما حالا اولین تورنمنت رسمی فوتبال قارهای می‌شود که خودش را در اوج کرونا دوباره برمی‌گرداند.

طی ماه‌های گذشته، مدیران کنفدراسیون بارها برای برگزاری مجدد رقابت‌های لیگ قهرمانان اصرار کرده بودند. ۳۱ اردیبهشت امسال روزنامه «الاتحاد»، چاپ امارات مدعی شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا از وقفه در برگزاری این مسابقات بیش از ۳۰۰ میلیون یورو متضرر شده است.

یکی از مهمترین دلایل از سرگیری رقابت‌های لیگ ایران، فشارهای کنفدراسیون آسیا برای آماده شدن باشگاه‌ها برای حضور در این مسابقات بود. مدیران کنفدراسیون حتی در زمان آغاز همه‌گیری کرونا در جهان سعی کرده بودند مقابل مدیران فدراسیون جهانی فوتبال موضع مستقل بگیرند و از دستورات فیفا به عنوان راهکارهای نهایی استفاده نمی‌کردند.

از اردیبهشت امسال، کنفدراسیون فوتبال آسیا تلاش کرده بود با استفاده از فرمول‌‌های جدید، آغاز مجدد لیگ قهرمانان را عملی کند. انتخاب یک کشور بی‌طرف به عنوان میزبان مسابقات، یکی از این برنامه‌ها بود.

حالا «داتو ویندسور جان»، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است که هنوز میان کشورهایی که صلاحیت میزبانی این مسابقات را خواهند داشت، به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. اردن و بحرین که از گزینه‌های میزبانی کنفدراسیون فوتبال آسیا بودند، از پذیرفتن این وظیفه شانه خالی کردند.

پیش از این کنفدراسیون سعی داشت کشوری را به عنوان میزبان ثابت انتخاب کند که هیچ نمایندهای در لیگ قهرمانان نداشته باشد و البته امکانات سخت‌افزاری آن مانند ورزشگاه، زمین‌های تمرین، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی کفاف این تعداد باشگاه را بدهد. اما با خروج اردن و بحرین، گزینه‌های کنفدراسیون هم به امارات و قطر محدود شدند؛ دو همنشین حاشیه خلیج فارس که هیچ رابطه دوستانه سیاسی، اقتصادی و ورزشی با هم ندارند.

دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز گفته است: «در طول بحث‌هایی که در کوالالامپور، دبی، دوحه و دهلی آغاز شد، به دنبال توافق برای تقویمی از مسابقات بودیم که اجازه دهد مسابقات باشگاهی و تورنمنت‌های برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۲۰ را کامل کنیم.» او مدعی شده است که هفته آینده تصمیم قطعی در مورد میزبان مشترک این مسابقات هم گرفته خواهد شد.

به نظر می‌رسد شانس قطر برای میزبانی از لیگ قهرمانان آسیا زیاد خواهد بود. بخش‌های عمده‌ای از تجهیزات قطری‌ها برای رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ آماده شده و آنها وعده داده‌اند که از همین ورزشگاه‌های تازه تاسیس و فوق مدرن برای میزبانی لیگ قهرمانان نیز استفاده کنند؛ ورزشگاه‌هایی که مجهز به سیستم خنک کنندگی هوا هم هستند.

از تصمیمات جدیدی که کنفدراسیون برای دور جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اتخاذ کرده، برگزاری تمامی بازی‌های مرحله گروهی به صورت کامل و تک بازی شدن بازی‌های حذفی و فینال به صورت تک‌بازی (نه رفت و برگشت) است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین اعلام کرد که در برنامه بازی‌های انتخابی جام جهانی قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ هیچ گونه تغییری اعمال نخواهد شد و این مسابقات هم در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال ۲۰۲۰ و طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش خواهند رفت.

این کنفدراسیون امروز همچنین برنامه رقابت‌های ملی در رده‌های سنی مختلف و مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا را نیز به صورت کامل اعلام کرد. تصمیمات جدید کنفدراسیون در حالی گرفته می‌شود که موج دوم شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان آغاز شده و به گفته سازمان بهداشت جهانی، نمودار رشد بیماری هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است.

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از ۲۴ شهریور۱۳۹۹ با دیدار تیم‌های «استقلال» و «الوحده» امارات آغاز خواهد شد. استقلال در هفته‌ای که گذشت حاضر به رقابت با «پارس جم» نشد. مدیران این باشگاه مدعی هستند که بیش از ۱۰ بازیکن این تیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و باید از لیگ برتر کنار بکشند.
حالا سوال اصلی اینجا است که در صورت آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان، آیا باشگاه‌های ایرانی مخالفت خود با حضور در این مسابقات را هم اعلام خواهند کرد؟

برنامه کامل لیگ قهرمانان آسیا به این شرح اعلام شده است:
مرحله گروهی: ۱۴ تا ۲۴ سپتامبر (۲۴ شهریور تا ۳ مهر)
یک هشتم نهایی: ۲۶ و ۲۷ سپتامبر (۵ و ۶ مهر)
یک چهارم نهایی: ۳۰ سپتامبر (۹ مهر)
نیمه نهایی: ۳ اکتبر (۱۲ مهر)
فینال: ۵ دسامبر (۱۵ آذر)

برنامه دیدار نمایندگان ایران
گروه A:
الوحده امارات-استقلال (۲۴ شهریور)
استقلال-الوحده امارات (۲۷ شهریور)
استقلال- الشرطه عراق (۳۰ شهریور)
استقلال-الاهلی عربستان (۲ مهر)

گروه B:
شباب الاهلی دبی-شهرخودرو (۲۴ شهریور)
شهرخودرو-شباب الاهلی دبی (۲۷ شهریور)
شهرخودرو-العین امارات (۳۰ شهریور)
شهرخودرو-پاختاکور ازبکستان (۲ مهر)

گروه C:
پرسپولیس-التعاون (۲۵ شهریور)
التعاون-پرسپولیس (۲۸ شهریور)
پرسپولیس-الدحیل (۳۱ شهریور)
پرسپولیس-شارجه (۳ مهر)

گروه D:
سپاهان- النصر عربستان (۲۵ شهریور)
النصر عربستان-سپاهان (۲۸ شهریور)
سپاهان-العین امارات (۳۱ شهریور)
سپاهان-السد قطر (۳ مهر)

کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه قطعی سایر رقابت‌هایی که برای اجرایی شدن مورد تایید قرار گرفته است را نیز به این شرح اعلام کرد:
فوتسال قهرمانی آسیا در روزهای ۴ تا ۱۵ نوامبر (۱۴ تا ۲۵ آبان) در ترکمنستان
فوتبال زیر ۱۹ سال قهرمانی آسیا در روزهای ۱۴ تا ۳۱ اکتبر (۲۳ مهر تا ۱۰ آبان) در ازبکستان
فوتبال زیر ۱۶ سال قهرمانی آسیا در روزهای ۲۵ نوامبر تا ۱۲ دسامبر (۵ تا ۲۲ آذر) در بحرین
فوتسال قهرمانی باشگاه‌های آسیا در روزهای ۲ تا ۱۳ دسامبر (۱۲ تا ۲۳ آذر) در امارات

منبع: سایت ایران وایر، ۹ ژوئیه ۲۰۲۰