آیا از وقوع تقلب در انتخابات زودهنگام عراق جلوگیری خواهد شد؟

هنوز زمان انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که از مطالبات اصلی تظاهرات‌کنندگان و یکی از تعهدات دولت «مصطفی الکاظمی» است، در سایه تعطیلی پارلمان و عدم تکمیل قانون انتخابات مشخص نشده است، قانونی که مبنای برگزاری انتخابات آتی خواهد بود.

در همین رابطه، سازمان ملل تاکید کرده که برای مشورت‌دهی در زمینه برگزاری انتخابات پیش از موعد آمادگی دارد و با دخالت‌های سیاسی در فعالیت کمیساریای عالی انتخابات مخالف است، در این میان ناظران و تحلیل‌گران بر این باور هستند که عدم وجود هیچ گونه ضمانتی برای سلامت انتخابات احتمال دارد به عدم مشارکت در آن بیانجامد، برخی نمایندگان پارلمان نیز معتقدند که حضور سازمان ملل در فرایند انتخابات، امری بایسته است به ویژه که سازمان ملل اعتقاد راسخ دارد که کمیساریای کنونی انتخابات در راستای اصل سهم‌خواهی و طبق دیدگاه نیروهای سیاسی تشکیل شده است.

«جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق هم تصریح کرد: دولت عراق متعهد به برگزاری انتخابات پیش از موعد، سالم، آزاد و قابل اعتماد شده است اما به تنهایی قادر به تحقق این امر نیست و امیدواریم که دولت و گروه‌های سیاسی در این باره کمال همکاری را با یکدیگر داشته باشند تا یکی از مطالبات مهم مردم و معترضان جامه عمل به خود بپوشد. وی افزود: برگزاری انتخابات زود هنگام در سایه لزوم انجام کارهایی نظیر تکمیل پیوست‌های فنی قانون انتخابات زمان‌بر است و برگزاری انتخابات شفاف برای بازگرداندن اعتماد مردم امری ضروری است.

پلاسخارت ادامه داد: سازمان ملل ملزم به مشورت‌دهی و حمایت لجستیک از نهادهای ملی عراقی است و ما این کار را انجام می‌دهیم و مجددا بر دیدگاه‌مان در لزوم برگزاری این انتخابات به رهبری خود عراقی‌ها تاکید می‌کنیم. او ادامه داد: برای اینکه انتخابات معتبر و مورد پذیرش همه مردم عراق باشد، باید از کمیساریای عالی انتخابات در برابر دخالت‌های سیاسی حمایت کرد و ما برای ارائه حمایت و کمک به دولت عراق برای تقویت گفتمان سیاسی جامع، آشتی ملی و جامعه‌محور اعلام آمادگی می‌کنیم.

در همین ارتباط، «علی البدیری»، عضو پارلمان عراق در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد: مشورت‌دهی سازمان ملل در انتخابات آتی بسیار مهم است و دیدگاه سازمان ملل به این انتخابات، قدرت و اعتبار خواهد بخشید.

وی افزود: سازمان ملل اعتقاد کامل دارد که کمیساریای کنونی انتخابات میان فراکسیون های سیاسی تقسیم شده است و نقش آفرینی این سازمان می تواند جلوی تقلب و دست اندازی در فرایند انتخابات را بگیرد.

البدیری ادامه داد: حضور سازمان ملل برای همه مردم عراق انگیزه خواهد بود تا به صورت گسترده در انتخابات مشارکت کنند چرا که این امر موجب اعتمادبخشی به رای‌دهندگان عراقی می شود. انتخابات آتی بسیار مهم و حساس است و باید همراه با حمایت بین‌المللی از آن باشد.

این نماینده پارلمان عراق اظهار داشت: در صورتی که قانون انتخابات کنونی بر اساس دایره‌های متعدد انتخاباتی تصویب شود، این امر تا حد زیادی منجر به از میان رفتن تسلط احزاب کنونی می شود و پارلمان از شخصیت‌هایی تشکیل خواهد شد که آزادی عمل کاملی برای تصمیم‌گیری دارند.

از سوی دیگر، یک عضو کمیسیون حقوقی پارلمان عراق تاکید کرد که تکمیل قانون انتخابات در آینده نزدیک به علت وجود اراده سیاسی مخالف، دشوار است چرا که برخی طرف‌های سیاسی تمایل دارند به قانون سابق انتخابات بازگردند که دایره‌های انتخاباتی را بر اساس استان‌ها تقسیم می‌کرد.

وی افزود: برخی از این گروه‌های سیاسی عمدا در تکمیل پیوست قانون انتخاباتی تعلل می‌کنند تا این قانون از سوی رئیس جمهوری تایید نشود و لذا انتخابات بر اساس وجود دایره‌های انتخاباتی کوچک برگزار شود.

در همین راستا، «احسان الشمری»، رئیس اندیشکده سیاسی عراق اظهارات درباره آمادگی سازمان ملل برای مشورت‌دهی به دولت عراق در انتخابات زودهنگام در چارچوب نقش این سازمان در عراق جای دارد.

الشمری تاکید کرد: سازمان ملل به خوبی می‌داند که عراق در سایه تعلل در فعالیت‌های کمیساریای عالی انتخابات و نفوذ احزاب در این کمیساریا به علاوه عدم وجود اعتماد به این نهاد از سوی مردم همچنان نیازمند مشورت‌دهی و کمک است.

وی ادامه داد: انتخابات سالم یکی از مطالبات جنبش اعتراضی است که خواهان حضور سازمان ملل در آن برای نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات است چرا که مردم اعتمادی به گروه‌های سیاسی ندارند، گروه‌هایی که امکان دارد به شفافیت فرایند انتخابات لطمه بزنند.

رئیس اندیشکده سیاسی عراق اظهار داشت: سازمان ملل نیک می‌داند که درگیری پنهانی میان احزاب و گروه‌های سیاسی بر سر کمیساریای عالی انتخابات وجود دارد که می‌خواهند به سود منافع در این نهاد اعمال نفوذ کنند.

وی تصریح کرد: حضور سازمان ملل به این معنا نیست که این امر کاملا مانع از حصول تقلب و دست‌اندازی در انتخابات خواهد شد چرا که برخی گروه‌های سیاسی می دانند که سرنوشت و آینده سیاسی‌شان در گرو این انتخابات است لذا همه توان خود را به کار خواهند بست تا در این انتخابات تقلب کنند.

الشمری با بیان اینکه نمی تواند به صورت کامل شاهد برگزاری انتخابات بدون تقلب بود، اظهار داشت: با این وجود، همکاری میان کمیساریای عالی انتخابات و نهادهای نظارتی بین المللی از جمله سازمان ملل به علاوه ناظران داخلی امری بایسته برای متوقف‌سازی تقلب در انتخابات است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰