با جهانی شدن طوفان توییتری #اعدام_نکنید، رژیم اینترنت ایران را دچار اختلال کرد

ساعاتی پس از آنکه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضاییه در برابر دوربین رسانه‌ها از تایید حکم سه جوان بازداشت‌شده در اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ خبر داد و به طور تلویحی گفت جمهوری اسلامی در «اعدام کردن، تعارف ندارد»، کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگ اعدام نکنید (#اعدام_نکنید) را به ترند جهانی و ترند اول توییتر فارسی تبدیل کردند. این هشتگ تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بار منتشر شده است.

همزمان گزارش نت‌بلاکز حاکی از ایجاد اختلال در شبکه اینترنت در ایران است که به گمان برخی ناظران ناشی از تلاش دولت ایران برای کند یا مسدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر است.

نت‌بلاکز در جریان اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ که هزاران کشته، زخمی و بازداشتی بر جای گذاشت نیز به مدت دست‌کم یک هفته از اختلال و سرانجام قطعی کامل اینترنت در ایران خبر می‌داد. فضایی که در آن یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در تاریخ اعتراض‌های مردمی پس از انقلاب اسلامی انجام شد.

اسماعیلی عصر سه‌شنبه خبرهایی که در روزهای قبل در مورد حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی منتشر شده بود را تایید کرد. سخنگوی قوه قضاییه در حالی ادعای مشارکت آنها در تخریب اموال عمومی را مطرح می‌کرد که ساعاتی قبل در بامداد سه‌شنبه دو زندانی سیاسی کرد، دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده بودند. اسماعیلی همچنین گفت که رضا عسگری، یک بازنشسته وزارت دفاع هفته گذشته اعدام شده و حکم اعدام محمود موسوی مجد نیز «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

پس از فهرستی که از سوی سخنگوی دستگاه قضاییه از افراد اعدام شده یا آنهایی که در نوبت اعدام قرار دارند، ارایه شد و اسماعیلی در دفاع از اعدام‌ها گفت، جمهوری اسلامی در اعدام کردن با کسی تعارف ندارد، مردم در ایران و دیگر کشورها در واکنش به آن به طوفان توییتری هشتگ «اعدام _نکنید» پیوستند. این در حالی است که توییتر در ایران فیلتر است و کاربران با استفاده از فیلترشکن‌ها و باوجود اختلال در شبکه اینترنت این هشتگ را به ترندهای اول جهانی تبدیل کردند.

عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز در بیانیه‌هایی خواستار توقف اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شدند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰