رئیس کراواتی اتاق بازرگانی: “معلوم نیست که چینی‌ها سند همکاری را امضا کنند”

به دنبال انتقادها و اعتراضات زیادی که علیه برنامۀ همکاری‌های ٢۵ سالۀ ایران و چین به راه افتاده، سفیر رژیم جمهوری اسلامی ایران در پکن اخطار داد که نباید چینی‌ها را دلسرد کرد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در گفتگویی با خبرگزاری امنیتی تسنیم همۀ اعتراض‌ها را “جیغ و صدای اسرائیل” دانست و گفت که فعلاً پیش‌نویس توافق از سوی ایران امضا شده اما هنوز چینی‌ها قبول نکرده‌اند و شاید اصلاً “به‌هم بخورد”

روز یکشنبه ۲۹ تیر/١٩ ژوئیه، خبرگزاری حکومتی ایسنا به نقل از محمد کشاورز زاده، سفیر رژیم جمهوری اسلامی در پکن نوشت: در شرایطی که کادر درمانی کشور در تلاش است کرونا را شکست دهد، “کمک به تنگ‌تر کردن حلقۀ تحریم آمریکا غیر قابل پذیرش است”. سفیر رژیم ایران در توئیتی نوشته است: “تاکنون بیشترین کمک خارجی از چین به رژیم ایران بوده است. با شایعات بی اساس باعث دلسردی نشوید!”

خبرگزاری امنیتی تسنیم (نزدیک به سپاه پاسداران) در جهت دفاع از این سند، مصاحبه‌ای بسیار مفصل با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین منتشر کرده. در این مصاحبه، حریری تمامی شایعات در مورد واگذاری جزیرۀ کیش به ایران را تکذیب می‌کند و می‌گوید: “قرار ما با چینی‌ها در کیش نیست، چون اصلاً در کیش چه‌کاری می‌شود کرد؟ قرار ما با چینی‌ها در جاسک است، اصلاً پایۀ آن سواحل مُکران است”.

او در بارۀ انتقادها و مخالفت‌ها با سند همکاری گفت: “این جیغ و صدایی که از توئیتر وزارت امور خارجه آمریکا، رضا پهلوی و حتی افرادی در داخل کشور منتشر می‌شود، صدا و جیغ اسرائیل است و صدای کس دیگری نیست. در آمریکا هم هیچ کسی به‌جز پمپئو موضع نگرفته است”

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: “در کدامیک از نشریات معتبر بین المللی دیدید که راجع به این سند صحبت کنند؟ شاید نیویورک تایمز در حد دو خط، خیلی کوتاه نوشته است. اما در مقابل مثلاً بی‌بی‌سی فارسی و سایر رسانه‌های خارجی که بخش فارسی دارند به این موضوع پرداختند و سردمدار آنها هم تلویزیون‌های منوتو و (ایران) اینترنشنال هستند و دارند شلوغ می‌کنند” به عقیدۀ مجیدرضا حریری دلیل اصلی “این سر و صداها” به خطر افتادن منافع بلندمدت اسرائیل در منطقه است.

معلوم نیست چینی ها بپذیرند:
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اعتراف کرد که “چین تنها کشوری است که حاضر است برای شروع چنین پروژه‌ای با ما مذاکره کند؛ کشور دیگری حتی برای شروع صحبت هم حاضر نیست پای میز مذاکره بنشییند”.

با این‌حال به عقیدۀ او معلوم نیست که تفاهم با چینی‌ها به نتیجه برسد. حریری گفت: “حالا چینی‌ها تا اینجا جلو آمده‌اند اما من معتقدم با چینی‌ها هم نمی‌شود این کار را کرد، یعنی مستلزم این است که ما باید در دنیا شرایط را مثبت‌تر کنیم تا چینی‌ها چنین چیزی را امضا کنند، هنوز چیزی نشده است. این پیش‌نویس از سوی ایران امضا شده است و هنوز چینی‌ها قبول نکرده‌اند، شاید به‌هم بخورد”.

در هرصورت، حریری اطمینان داد که امضای قرارداد به عمر دولت کنونی نمی‌رسد و گفت: “مطمئن باشید، حتی امضای کلیات آن هم به این دولت نمی‌رسد؛ این را من گارانتی می‌کنم که قطعاً در دولت بعدی نتیجۀ آن مشخص می‌شود”.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه تأکید کرد: “ما چوب دو سرطلاییم، نه این‌طرفی‌ها من را قبول دارند و نه آن‌طرفی‌ها؛ در داخل به‌عنوان آدم‌های غربی ما را می‌شناسند و در غرب هم به‌عنوان نوکران چین و رژیم ایران”.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰
تصویر: مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین