استخراج مکالمات کابین خلبان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی و تردید کانادا در مورد گزارش رژیم ایران

اداره بررسی سوانح هوایی فرانسه اعلام کرد که کارشناسان این نهاد موفق شده‌اند صدای مکالمات درون کابین خلبانان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی را از جعبه سیاه این هواپیما استخراج کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این نهاد فرانسوی با انتشار یک توییت امروز دوشنبه با اشاره به ضبط مکالمات درون کابین اعلام کرد که نه تنها صدای خلبانان، بلکه تمام اطلاعات درون دستگاه ضبط “جعبه سیاه” با موفقیت استخراج شده‌اند. این سازمان هنوز درباره محتویات و داده‌های استخراج‌شده سخنی نگفته است.

کشورهای کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا که بر روند کار نظارت دارند، ضمن استقبال از تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از طرف ایران به فرانسه، اعلام کردند که این اقدام باید مدت‌ها پیش صورت می‌گرفت.

این پنج کشور در بیانیه خود خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی، به تأکید از ایران «خواستار تحقیقات کاملا شفاف، مستقل و بر پایه استانداردهای بین‌المللی» در این زمینه شده‌اند.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا، در گفتگویی تلفنی در مورد گزارش مقامات ایران و اینکه شلیک موشک‌های سپاه پاسداران “خطای انسانی” بوده، به خبرگزاری رویترز گفته است: «من به این گزارش چندان باور ندارم. این رویداد فقط یک خطای انسانی نبوده است. به نظر من این ساده کردن آن چیزی است که واقعا رخ داده است.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰