اسرائیل یک بار دیگر به مواضع رژیم ایران در سوریه حمله کرد

اسرائیل از بلندی‌های جولان به انبارهای مهمات سپاه قدس در حومه جنوب دمشق حمله کرده است. میزان تلفات و خسارت دقیق این حمله هنوز مشخص نیست.

به گزارش رویترز، پدافند هوایی سوریه در اولین ساعت‌های بامداد سه شنبه ۳۱ خرداد/۲۰ ژوئیه، با حملات موشکی اسرائیل در نزدیکی دمشق درگیر شد. رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کرده‌اند که هدف حمله انبارهای مهمات سپاه قدس رژیم ایران در حاشیه پایتخت این کشور بوده است.

تلویزیون رسمی سوریه (سنا) در گزارش خود اعلام کرد که حمله اسرائیل موشکی بوده است. به گفته یک منبع خبری نزدیک به دولت سوریه، موشک‌های اسرائیلی از جایی در نزدیکی بلندی‌های جولان به سمت اطراف دمشق پرتاب شده‌اند.

ارتشی‌های جداشده از رژیم بشار اسد به رویترز گفته‌اند که موشک‌های اسرائیل به یک انبار مهمات متعلق به رژیم ایران در نزدیکی شهر الکسوه اصابت کرده‌اند.

پانزده کیلومتر جنوب دمشق، در نزیکی شهر الکسوه، سپاه قدس منطقه‌ای را به طول ۱۵ کیلومتر حصار کشیده و مدت‌هاست که در آنجا حضور نظامی دارد. این منطقه هدف اصلی حملات بامداد سه‌شنبه اسرائیل بوده است.

به غیر از منطقه الکسوه، اسرائیل همچنین چند منطقه دیگر از جمله شهر زاکیا را هدف قرار داده که محل استقرار نیروهای حزب‌الله لبنان و سایر شبه‌نظامیان نزدیک به رژیم تهران است.

سخنگوی ارتش سوریه در تلویزیون دولتی این کشور ادعا کرده است که پدافند هوایی این ارتش، موشک‌ها اسرائیل را پیش از رسیدن به اهداف خنثی کرده است. او همچنین ادعا کرده که این حمله تنها خسارات مادی به جای گذاشته است.

اما «رادیو پیام اسرائیل» از قول برخی رسانه‌های دولتی و همچنین نهاد حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است نوشته که هفت نفر در جریان حمله بامداد سه‌شنبه زخمی شده‌اند که ممکن است برخی از آنها از نیروهای سپاه قدس باشند. یک تحلیل‌گر سوری که با نیروهای روی زمین در تماس است هم به رویترز گفته است که حمله تلفات به جای گذاشته است. اما تعداد دقیق تلفات و اینکه چه کسی کشته شده، هنوز مشخص نیست.

نه سوریه، نه ایران و نه اسرائیل واکنش رسمی به این خبر نشان نداده‌اند. اسرائیل به طور عادی نسبت به حملاتی که به ارتش این کشور در خاک سوریه نسبت داده میشود، واکنش رسمی نشان نمی‌دهد.

منبع: سایت رادیوزمانه (مستقر در هلند)، ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۰