ائتلاف القوی العراقیة، مرگ «سلطان هاشم احمد»، آخرین وزیر دفاع رژیم بعث عراق را عمیقا تسلیت گفت

ائتلاف القوی العراقیة به رهبری «محمد الحلبوسی» (رئیس پارلمان عراق) با صدور بیانیه‌ای، مرگ «سلطان هاشم احمد»، آخرین وزیر دفاع رژیم بعث عراق را با اندوه فراوان تسلیت گفت.

در بیانیه ائتلاف القوی العراقیة آمده است: با اندوه و غم بسیار وفات سرلشکر سلطان هاشم احمد، وزیر دفاع اسبق عراق را که نماد «نظامی‌گری ملی عراق و حرفه‌ای‌گری محض» بوده و ارتش عراق را در دشوارترین «نبردهای دفاع از مرزهای کشور و آزادسازی اراضی آن» فرماندهی کرده است، تسلیت می‌گوییم.

ائتلاف تحت رهبری الحلبوسي در ادامه آورده است: وی نقشِ «مشهودی» در بازسازی نهاد نظامی عراق و محافظت از آن داشته، این موضوعی است که امروز فرماندهان ارتش عراق که در اخلاص، عشق به وطن، صیانت از آن و وفاداری نزد وی تلمذ کرده اند، بر آن گواهی می‌دهند.

ما در ائتلاف القوی العراقیة، وفات وزیر اسبق دفاع را به ارتش عراق، نهاد نظامی و بستگان وی تسلیت عرض می‌کنیم و برای او از درگاه خداوند رحمت و غفران الهی را مسالت داریم.

ائتلاف القوی العراقیة در پایان از گروه‌های سیاسی خواست تا برای فعال‌سازی طرح (متوقف شده) آشتی ملی و آزادسازی فرماندهان قهرمان ارتش عراق که همگان بر ملی‌گرایی، حرفه‌ای‌گرایی، وفاداری به میهن و پایبندی‌شان به مسئولیت نظامی گواهی می‌دهند، تلاش جدی کنند تا این چنین، دوباره شاهد حادثه‌ای همانند وفات «سلطان هاشم احمد» در زندان به دور از خانواده و بستگان نباشیم و جایگاه نهاد نظامی در جامعه تقویت شود.

سلطان هاشم، وزیر دفاع اسبق عراق روز گذشته (۱۹ ژوئیه) بر اثر سکته قلبی در زندان الحوت واقع در استان ذیقار جان باخت.

سرلشکر سلطان هاشم به عنوان آخرین وزیر دفاع رژیم بعث در بیست‌وچهارم ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی به اعدام محکوم و به زندان الحوف در الناصریه منتقل شد، وی از آن زمان منتظر اجرای حکم اعدام از سوی دادگاه عالی جنایی به علت جنایت علیه بشریت بود اما این حکم، طی سال‌های گذشته اجرا نشد.

وی در سال ۲۰۰۳ میلادی در موصل، خود را تسلیم نیروهای امریکایی کرده بود.

سلطان هاشم از افسران ارشد دوران جنگ هشت‌ساله ایران و عراق در کارنامه خود فرماندهی تیپ‌ها و لشکرهای مختلف ارتش، معاون عملیات ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح، ریاست ستاد و استانداری نینوا را دارد و در سال ۱۹۹۵ میلادی نیز به عنوان وزیر دفاع منصوب و جایگزین «علی حسن مجید» ملقب به علی شیمیایی شد جایی که تا سرنگونی رژیم بعث در سال تا ۲۰۰۳ در این سمت باقی ماند.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰