افزایش بیکاری، تعطیلی شرکت‌ها و سقوط توان خرید مردم؛ لبنان در آستانه بحران اجتماعی

پس از اخراج کارگران و کارمندان و تعطیلی صدها شرکت و نهاد اقتصادی در لبنان بدون اطلاع قبلی و به بهانه مقابله با خسارت‌های مالی روزافزون، میانگین بیکاری در این کشور به شدت افزایش یافته است.

در همین رابطه، کارشناس امور مالی در گفتگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: بحران مالی لبنان صلح و ثبات اجتماعی لبنان را تهدید می‌کند و دربردارنده عواقب و تبعات وخامت‌باری نظیر تنش‌های امنیتی است که صلح داخلی و شکننده لبنان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، بحران مالی لبنان به ورشکستگی آشکار بخش بانکی این کشور و سوء مدیریت مالی دولت باز می گردد.

فروپاشی سریع:
پروند شتاب‌زده فروپاشی مالی لبنان از نیمه نخست سال جاری پس از روند کند آن از اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی منجر به فروپاشی اقتصادی فراگیر شده و تبعات منفی آن آشکارا با افزایش شدید تعطیلی نهادهای تجاری، صنعتی و گردش‌گری و اخراج کارگران و کارمندان و تضییع حقوق‌شان به بهانه ورشکستی مالی خودنمایی می کند.

در همین رابطه، صندوق ملی تامین اجتماعی از اخراج بیش از ۲۱ هزار و ۴۵۰ نفر از بازار کار و کندی روند استخدام‌ها در سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۱ درصد خبر داده است.

آمار و ارقام صادره از صندوق مذکور نشان می دهد که همزمان با سقوط شدید ارزش پول ملی در لبنان، ۸۰درصد از ارزش حقوق دریافتی کارگران و کارمندان کاهش یافته است به ویژه آنکه دلار در سال جاری در برابر لیره لبنان سه برابر گران‌تر شده است.

بحران اجتماعی:
اخراج کارگران و کارمندان از شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری بنا به دلایل مالی، لبنان را وارد بحران اجتماعی خواهد کرد، در همین رابطه، «محمد شمس الدین»، کارشناس امور اقتصادی لبنان در گفتگو با الجزیرة تاکید کرد: ۹۵درصد از نیروهای کار در لبنان به پول ملی حقوق دریافت می‌کنند و کاهش توان خرید مردم در نتیجه سقوط شدید ارزش لیره منجر به گرانی افسارگسیخته بهای سبد غذایی خانواده‌های لبنانی شده است.

وی افزود: بهای سبد غذایی یک خانواده ۴ نفره در ژوئن ۴۵۰ هزار لیره بود اما اکنون به یک میلیون لیره یعنی ۱۲۲درصد افزایش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی لبنان با ابراز نگرانی از تعطیلی نهادها و شرکت‌ها و اخراج کارگران و تاثیرات منفی آن بر زندگی مردم این کشور، اظهار داشت: طبق اعلام سازمان آمار، شمار بیکاران به ۶۵ درصد از مجموع نیروی کار رسیده است و علاوه بر آن، ۲۰۰هزار کارگر لبنای هم در خارج از کشور، بیکار شده اند و این امر بحران اجتماعی و امکان بروز ناآرامی‌های شدید در سطح کشور را دوچندان می کند.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰