پمپئو: “جهان آزاد باید چین را تغییر دهد، وگرنه چین ما را تغییر خواهد داد».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر خواهان اعمال فشار بر چین شد و از متحدان آمریکا خواست تا روش‌های «خلاقانه‌تر و قاطع‌تری» برای فشار بر حزب کمونیست چین در پیش بگیرند تا رفتار خود را تغییر دهد. او برخورد با چین را «ماموریت دوران ما» نامید. وزیر خارجه آمریکا گفت که جهان آزاد باید چین را تغییر دهد، وگرنه «چین ما را تغییر خواهد داد».

پمپئو روز پنجشنبه در جریان سخنرانی در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا گفت که نیکسون (سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا) خود نگران برقراری رابطه با چین کمونیست بوده است.

پمپئو گفت: «نیکسون گفته بود که از این هراس دارد که با گشودن درهای جهان به‌روی حزب کمونیست چین «فرانک‌اشتاین» خلق کرده باشد.» وی افزود: «این وضعیت الان ماست.»

ریچارد نیکسون بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۴ رئیس جمهوری آمریکا بود. بهبود رابطه با چین در سال‌های دهه ۷۰ میلادی و سفر به پکن در سال ۱۹۷۲ از مهمترین دست‌اوردهای دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون به‌شمار می‌رود.

سخنرانی اخیر پمپئو در شرایطی صورت می‌گیرد که واشنگتن این هفته در اقدامی غیر منتظره دستور تعطیلی کنسول‌گری چین در شهر هوستون ( ایالت تگزاس ) را صادر کرد.

پمپئو در این سخنرانی اتهاماتی را که آمریکا معمولا متوجه چین می‌کند، از جمله روابط تجاری ناعادلانه، نقض حقوق بشر و تلاش برای نفوذ در جامع آمریکایی، بار دیگر تکرار کرد. پمپئو گفت که ارتش چین «قوی‌تر و ارعاب‌آورتر» شده است و موضع در قبال چین باید «بی‌اعتمادی و راستی‌آزمایی» باشد.

این عبارت (بی اعتمادی و راستی آزمایی) در حقیقت وام‌گرفته از قرائتی است که رونالد ریگان در قبال اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی داشت. پمپئو گفت: «حقیقت این است که سیاست‌های ما – و (سیاست ) دیگر کشورهای آزاد – سبب احیای اقتصاد شکست‌خورده چین شد، تنها برای آنکه شاهد آن باشیم که پکن دست (جامعه) بین‌المللی را که به آن غذا داد گاز می‌گیرد.»

«کشورهای عاشق-آزادی جهان باید چین را وادار به تغییر کنند… با روش‌هایی مبتکرانه‌تر و خلاقانه‌تر، زیرا اقدامات پکن رفاه ما و مردم ما را تهدید می‌کند.»

این هفته، پمپئو با رهبران بریتانیایی در لندن دیدار داشت، او در یادآوری سخنان خود در لندن گفت: «شاید زمان آن رسیده که گروهی جدید از کشورهای هم-فکر اتحاد نوینی از دموکراسی‌ها را تشکیل دهند.»

پمپئو گفت: «اگر جهان آزاد تغییر نکند، چین کمونیست قطعا ما را تغییر خواهد داد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایمن نگهداشتن آزادی ما از (خطر) حزب کمونیست هدف عصر ماست» و آمریکا کاملا در موضع رهبری آن قرارگرفته است. او بدون آن که نام کشوری را ببرد گفت، یک متحد عضو ناتو از ترس محدود شدن دسترسی به بازار چین حاضر به ایستادن برای آزادی هنگ کنگ نشد.

واکنش‌ها به اظهارات اخیر پمپئو متفاوت بوده، در حالی‌که برخی از صاحب‌نظران محافظه‌کار سخنان او را ستوده‌اند برخی از تحلیل‌گران نیز با تردید به آن می‌نگرند. سخنرانی پمپئو در شرایطی صورت می‌گیرد که روابط چین و آمریکا به شدت تنزل کرده است، و دونالد ترامپ و جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات نوامبر، هر دو خواهان سختگیری‌های بیشتری نسبت به چین شده‌اند.

تنش در روابط آمریکا و چین بر سر موارد متعددی است و از شیوع ویروس کرونا (که منشا آن چین بود) گرفته تا روابط تجاری، مساله دریای چین جنوبی و سرکوب در هنگ کنگ را شامل می‌شود. اوایل این هفته واشنگتن به چین ۷۲ ساعت مهلت داد تا کنسول‌گری‌اش در هوستون را تعطیل کند.

مایک پمپئو این کنسولگری را کانون جاسوسی و سرقت مالکیت معنوی نامیده بود. چین به شدت به این اقدام آمریکا اعتراض کرده و گفته است که به روابط دو کشور به شدت صدمه می‌زند. چین در تلافی دستور تعطیلی کنسول‌گری آمریکا در چنگدو را داده است.

روز جمعه چین به آمریکا اعلام کرد که کنسول‌گری خود در این شهر را باید تعطیل کند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰