روسیه کنترل سه استان مرزی سوریه با اسرائیل را به دست گرفت

روزنامه‌های اسرائیل گزارش دادند روسیه در هفته‌های اخیر به طور مداوم کنترل منطقه بلندی‌های جولان سوریه را بدست گرفته و شبه‌نظامیان خود را در این منطقه مستقر کرده است. گروه‌های حامی روسیه مانع نفوذ حزب‌الله در منطقه شدند.

در رابطه با این خبر شبکه خبری بین‌المللی ۲۴ ساعته i24News روز جمعه سوم مرداد (۲۴ ژوئیه) گزارش داد گروهی به نامه “ارتش حوران” کنترل استان‌های مرزی سوریه با اسرائیل را به دست گرفته است. این گروه نظامی تحت رهبری احمد الودا فرمانده شورشی محلی قرار دارد که پیش از این علیه رژیم بشار اسد نیز جنگیده است.

“ارتش حوران” یک گروه شورشی است که در استان درعا و قنیطره و در منطقه حوران فعالیت می‌کند. این گروه نظامی متشکل از افسران مسلمان قفقازی است که علیه ایران و رژیم سوریه مواضع خصمانه‌ای دارند.

روزنامه‌های اسرائیل درباره این موضوع که روسیه خود حامی بشار اسد است و چگونه یک نیروی ضد رژیم اسد را حمایت کرده توضیحی نداده‌اند. اما در این گزارش به دلیل اینکه “اسرائیل و رئیس جمهور روسیه علاقمندند شعله‌های آتش جنگ بین بیت‌المقدس (اورشلیم) و دمشق فروکش کند، این تحولات مثبت توصیف شده است.

در گزارش شبکه خبری اسرائیلی “آی ۲۴” همچنین آمده که شبه‌نظامیان یاد شده در حال مهار نفوذ حزب‌الله در شهرهای محلی و برچیدن پاسگاه‌های ارتش سوریه هستند. روسیه هم حامی بشار اسد است و هم با حملات جنگنده‌های اسرائیل علیه مواضع رژیم ایران و گروه‌های حامی آن رژیم در سوریه مخالفتی نکرده است.

به دست گرفتن کنترل سه استان سوریه در مجاورت مرز اسرائیل توسط نظامیان تحت حمایت روسیه به معنای تاسیس یک منطقه امن برای مرزهای شمال شرقی اسرائیل است. کنترل استان‌های مرزی سوریه توسط روسیه و حامیان آن و دور کردن حزب‌الله و دور کردن سایر نیروهای حامی رژیم ایران از این منطقه می‌تواند مانع کشیده شدن آتش جنگ سوریه به مرزهای اسرائیل شود.

مقامات اسرائیلی بارها گفته‌اند که آنها خواستار خروج نیروهای رژیم ایران از سوریه هستند و اسرائیل تا کنون صدها بار به مواضع رژیم ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه حمله کرده است. مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حملات خود را تا خروج کامل و قطعی نیروهای رژیم ایران از سوریه ادامه خواهند داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حضور نظامی رژیم ایران در سوریه را تهدیدی مستقیم برای امنیت کشور اسرائیل اعلام کرده است.

اخیرا نفتالی بنت، وزیر دفاع پیشین اسرائیل از خروج نیروهای رژیم ایران از پایگاه‌های نظامی خود در سوریه خبر داد. بنت گفته است: «گرچه رژیم ایران شروع به خروج نیروهای خود از سوریه کرده، اما نیاز داریم کار را تا به پایان دنبال کنیم. خروج کامل ایران از سوریه در حال تحقق است.»

رژیم جمهوری اسلامی ایران به علت تحریم‌های گسترده اقتصادی این کشور از سوی آمریکا و همچنین شیوع بیماری کووید-۱۹ تحت فشار قرار دارد و نتوانسته است منابع مالی نیروهای وفادار به خود در سوریه و لبنان را تامین کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰