ورود نیروهای آمریکایی به کنسول‌گری چین در هیوستون، پس از پایان مهلت حکم تعطیلی کنسول‌گری

سطح بی‌سابقه تنش دیپلماتیک بین پکن و واشنگتن. ماموران آمریکایی پس از پایان مهلت تعطیلی کنسول‌گری چین در هیوستون، از در عقب وارد این ساختمان شدند. واشنگتن این کنسول‌گری را به جاسوسی از تحقیقات پزشکی واکسن کرونا متهم می‌کند.

تنش سیاسی بین پکن و واشنگتن به مرحله‌ای بی‌سابقهای رسیده است. شامگاه جمعه ۲۴ ژوییه، نیروهای فدرال آمریکا با باز کردن در پشتی کنسول‌گری چین در هیوستون، وارد این ساختمان شدند. این اقدام در پی دستور ترامپ و پس از منقضی شدن مهلت تخلیه محل انجام گرفت.

رویترز می‌نویسد کارکنان کنسول‌گری قبل از ورود نیروهای فدرال، آنجا را ترک کرده بودند. این خبرگزاری همزمان از همراهی احتمالی کلیف سیگرووز، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در عملیات ورود ماموران به کنسول‌گری گزارش داد.

ایالات متحده، این نمایندگی پکن را به مشارکت در جاسوسی اطلاعات پزشکی مربوط به کرونا و سرقت تحقیقات مربوطه متهم کرده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا کنسول‌گری چین در هیوستون را “کانون جاسوسی و سرقت اسرار” خوانده و گفت است: «نمایندگان چین در امور داخلی آمریکا دخالت می کنند و آمریکایی‌های چینی تبار را تحت فشار می‌گذارند.» پیش‌تر، وزارت دادگستری آمریکا چین را به تلاش برای هک شرکت‌های دارویی به قصد سرقت اسرار واکسن کرونا متهم کرده بود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه و رییس موقت کمیته امنیتی مجلس سنا، کنسول‌گری چین در هیوستون را “کانون عملیات جاسوسی و سایبری گسترده و نفوذ حزب کمونیست چین در آمریکا” نامیده است. دولت چین نیز در اقدامی متقابل، دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را داد. این شهر نزدیک منطقه خودمختار تبت است و از نظر ژئوپلیتیک اهمیتی راهبردی دارد.

کنسول‌گری چین در هیوستون اولین دفتر نمایندگی بود که به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و آمریکا در ۱۹۷۹ شروع به کار کرد. کنسول‌گری ایالات متحده در چنگدو نیز در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد. گفته می‌شود در این کنسول‌گری حدود ۲۰۰ کارمند کار می‌کنند که ۱۵۰ نفر از آنها بومی هستند.

این تحولات تنها ظرف سه روز رخ داده‌اند. وزارت خارجه چین در نخستین واکنش به درخواست آمریکا برای تخلیه کنسول‌گری هیوستون، این اقدام را “تحریک سیاسی” خوانده و به تلافی تهدید کرده بود.

از زمان برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۱۹۷۹ تا کنون، چنین سطحی از تنش در مناسبات دو کشور مشاهده نشده است؛ تنشی که پس از آغاز به کار دونالد ترامپ با جنگ تجاری و وضع تعرفه‌های گمرکی بر روی کالاهای وارداتی از چین آغاز شد و پس از آن به اتهام جاسوسی شرکت چینی هواوی از طریق مشارکت در ایجاد شبکه نسل پنجم اینترنت کشید و ظرف ماه‌های گذشته در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و موضوع هنگ‌کنگ ابعاد گسترده‌تری یافت.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰