هشدار شدید رهبری اسرائیل به حزب‌الله در مورد ادامه حملات

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتس، وزیر دفاع این کشور به شبه‌نظامیان حزب‌الله و دولت لبنان هشدار دادند که از هر حمله‌ای به خاک اسرائیل خودداری کنند.

بنیامین نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که شامگاه امروز، دوشنبه ششم مرداد (۲۷ ژوئیه) برگزار شد اعلام کرد هر حمله‌ای از سوی حزب‌الله و لبنان واکنش شدید این کشور را در پی خواهد داشت.

این دو سیاست‌مدار اسرائیلی در کنفرانس مشترکی به این موضوع اشاره کردند که “روز دوشنبه مشاهده شده که برای مدتی یک کماندوی حزب‌الله از مرز لبنان به خاک اسرائیل وارد شده است”. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «این امر یک حادثه جدی تلقی می‌‌شود.» همزمان حزب‌الله گزارش‌های مربوط به “یک حمله ناموفق” را تکذیب کرده است.

نتانیاهو گفت: «حزب‌الله و لبنان مسئولیت هر حمله‌ای را بر عهده خواهند داشت.» نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان خود افزود که “حزب‌الله با آتش بازی می‌کند”.

درگیری‌های پراکنده
بنا بر گزارش‌ها، ارتش اسرائیل روز دوشنبه در منطقه موسوم به مزارع شبعا از ورود “گروهی از مبارزان حزب الله به خاک این کشور جلوگیری کرده است”. سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در پیامی توییتری نوشت که درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه دارد؛ تاکنون به ارتشیان اسرائیلی آسیبی وارد نشده است.

به گفته خبرگزاری‌ها نیز در دو سوی مرز شمالی اسرائيل به لبنان صدای تیراندازی و انفجار شنیده شده است. در گزارش‌ها آمده که منطقه درگیری در آبادی جبل‌الروس در منطقه مزارع شبعا بوده است.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس مشترک مطبوعاتی شامگاه دوشنبه بار دیگر اظهار داشت: «هر حمله‌ای که به خاک اسرائیل انجام شود، منجر به یک واکنش شدید، سریع و دردناک اسرائیل خواهد شد.»

ترس از واکنش تلافی‌جویانه
درگیری میان اسرائیل و حزبالله لبنان در روزهای اخیر اوج گرفته است. به دلیل نگرانی از حملات حزب‌الله در چند روز گذشته اسرائیل نیرو های خود را در مرزهای لبنان تقویت کرده است.

ترس اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله است. براساس گزارش رسانه‌ها علی کامل محسن، یکی از اعضای ارشد حزب‌الله، شامگاه ۳۰ تیر در حمله منتسب به اسرائیل در منطقه الکسوه در اطراف فرودگاه نظامی دمشق کشته شد. حزب‌الله از هفته گذشته گفته بود به کشته شدن شبه‌نظامی این سازمان واکنش نشان خواهد داد.

در سال ۲۰۰۶ در منطقه موسوم به مزارع شبعا دو سرباز اسرائیلی ربوده شدند. این حادثه منجر به جنگ دوم اسرائیل و لبنان شد. این منطقه کوچک با ۳۰ کیلومتر مربع مساحت میان مرز سوریه، لبنان و اسرائیل قرار دارد و از مدت‌ها پیش مناقشه‌برانگیز است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰