نتیجه یک تحقیق: مدیران زن سود شرکت‌ها را ۱۰ برابر می‌کنند

یک مطالعه جدید حاکی است شرکت‌هایی که رؤسای زن دارند، می‌توانند ۱۰ برابر سود بیشتری به شرکت ببخشند. محققان دریافتند شرکت‌های فهرست‌شده‌ای که دست‌کم یک سوم رؤسای آنها زن بوده‌اند، سودشان ۱۰ برابر بیشتر از شرکت‌هایی بوده که در آنها زنان چنین نقش‌هایی نداشته‌اند.

اما این مطالعات انجام شده توسط شرکت تنوع جنسیتی پایپ لاین دریافته که تنها ۱۴ شرکت از ۳۵۰ شرکت بزرگ در بریتانیا توسط زنان اداره می‌شود.

این در حالی است که ۱۵ درصد شرکت‌ها در اف تی اس ای۳۵۰ (۳۵۰ عدد از بزرگترین شرکت‌های فهرست‌شده در بورس سهام لندن) هیچ مدیر زنی ندارند. محققان دریافتند تعداد مدیرعامل‌هایی که نامشان پیتر است از تعداد مدیرعامل‌های زن بیشتر است!

شرکت‌هایی که در هیات اجرایی خود هیچ زنی ندارند سود خالصی معادل ۱. ۵ درصد داشته‌اند در حالی که شرکت‌هایی که بیش از یک یا سه زن در هیات اجرایی خود داشته‌اند، به متوسط سود خالص ۱۵.۲درصد دست یافته‌اند.

محققان دریافتند که اگر شرکت‌های بورس سهام که در هیات اجرایی‌شان زنی نیست، همین سود خالص را به دست می‌آورند (شرکت‌هایی با داشتن یک سوم زنان در هیات اجرایی آن را به دست می‌آورند) می‌توانستند ۴۷ میلیارد پوند بیشتر در سود پیش از مالیات خود تولید کنند که این میزان نقدینگی کافی است تا وزارت بهداشت و درمان با آن پنج ماه به کار خود ادامه دهد.

لورنا فیتسیمونز از بنیان‌گزاران پایپ لاین که بزرگترین تجارت با تنوع جنسیتی در بریتانیا است گفت: «گزارش مشارکت زنان در سال ۲۰۲۰ (Women Count ۲۰۲۰) نشان می‌دهد که تفاوت چشم‌گیری در سود خالص شرکت‌هایی که در مدیریت خود تنوع جنسیتی داشته‌اند نسبت به شرکت‌هایی که این موضوع را رعایت نکرده‌اند، وجود دارد.

در بی‌سابقه‌ترین چالش اقتصادی در طول زندگی‌مان، اقتصاد قادر به حمایت مالی از کسب‌وکارهایی نیست که به طور مداوم این فرصت (مشارکت زنان) را برای دست‌یابی به تولید بیشتر از دست می‌دهند. اگر بخواهیم به زودی از رکود اجتناب‌ناپذیر بیرون بیاییم، مشاغل و دولت‌ها باید به طور جدی از این امر به عنوان یک ضرورت اقتصادی استفاده کنند. سپس همه ما در کنار یکدیگر، قوی‌تر و متحدتر از همیشه از دل این بحران بیرون خواهیم آمد و به جهان پس از کووید-۱۹ قدم خواهیم گذاشت.»

مشاغل مربوط به ساخت‌وساز و خرده‌فروشی‌ها دو بخش شناخته شده‌اند که در آنها کمترین میزان برابری جنسیتی در موقعیت‌های شغلی بالا مشاهده می‌شود.

محققان معتقدند در شرایطی که اقتصاد بریتانیا رکود اقتصادی ۲۰. ۴ درصدی در ماه آوریل را به دلیل قرنطینه ناشی از ویروس کرونا ثبت کرده، رفع فوری نابرابری جنسیتی برای شرکت‌ها ضروری است. این امر به دنبال یک مطالعه حاصل شد که نشان می‌داد بحران ویروس کرونا به نابرابری جنسیتی دامن زده است و در طی همه‌گیری، زنان تقریبا دو برابر مردان مشاغل خود را از دست داده‌اند.

محققان دانشکده تجارت دریافتند ۷ درصد زنان در طول همه‌گیری کرونا از کار کنار گذاشته شدند، در حالی که این میزان در مردان ۴ درصد بوده است. این گزارش که با نظرسنجی از ۱۵۰۰ نفر و اوایل این ماه صورت گرفت، دریافت که ساعات کاری زنان در دوران اضطراری سلامت عمومی کاهش یافت و البته در مقایسه با مردان به طور همزمان مسؤولیت‌های بیشتری مانند مراقبت از فرزندان، خانه‌داری و همچنین وظیفه آموزش فرزندان در خانه، به آنها افزوده شد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰