دونالد ترامپ: «به لحاظ امنیتی نمی‌توانیم اجازه دهیم «تیک تاک» تحت کنترل چین باشد»

دونالد ترامپ به مایکروسافت یا هر شرکت «خیلی آمریکایی» دیگر مهلت داد تا ۱۵ سپتامبر شرکت تیک‌تاک را خریداری کند، در غیر این صورت این نرم‌افزار پرطرفدار ویدیویی در آمریکا مسدود خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین پیشنهاد کرد «سهم بزرگی» از پولی که در معامله انتقال شرکت جا به جا می‌شود، باید به آمریکا برسد؛ چرا که دولت «شرایط تحقق چنین معامله‌ای را فراهم کرده است.» به گفته او معامله باید تا نیمه سپتامبر، یعنی زمانی که این نرم‌افزار چینی در آمریکا «تعطیل» خواهد شد، به سرانجام برسد.

رئیس جمهور روز دوشنبه در کاخ سفید گفت «به لحاظ امنیتی نمی‌توانیم اجازه دهیم، برنامه تحت کنترل چین باشد.» او گفت: «زیادی بزرگ و سنگین است … نظر من این بود که شما احتمالا بهتر است تمام آن را بخرید تا فقط ۳۰ درصد آن را.»

ترامپ گفت که چون پول فروش شرکت به چین می‌رسد، آمریکا هم باید سهم ببرد. او اما مشخص نکرد که چنین قراری چگونه باید انجام شود. رئیس‌جمهور امریکا گفت: «حق ایالات متحده هم باید محفوظ بماند یا سهم بزرگی از این پول را بگیرد، چرا که آنها بدون آمریکا نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند.»

مسئولین دولتی و قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه همگی توافق دارند که جمع‌آوری داده‌های کاربران و دادن آنها به دولت چین برای آمریکا یک تهدید امنیت ملی محسوب می‌شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه، پس از تهدید رئیس جمهور در روز ۳۱ جولای به «منع کردن» نرم‌افزار، به فاکس نیوز گفت که دولت سرگرم بررسی «یک سری خطرات امنیت ملی است که با این نرم‌افزار وابسته به چین» به وجود می‌آیند.

شرکت تیک‌تاک ضمن رد اتهامات، تأکید کرده است که داده‌های کاربران «با دسترسی محدود توسط کارکنان» در داخل آمریکا نگهداری می‌شوند و شرکت مادر بایتدنس در پکن هیچ کنترلی روی آنها ندارد.

در بیانیه این شرکت آمده «ما به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران خود متعهد هستیم و به کارمان جهت سرگرم کردن خانواده‌ها و ایجاد اشتغال ادامه خواهیم داد.»

مایکرسافت روز یکشنبه اعلام کرد این شرکت «برای گفتگو با بایتدنس، شرکت مادر تیک‌تاک، طی چند هفته آینده به سرعت وارد عمل خواهد شد و در هر صورت گفتگوها را قبل از» ۱۵ سپتامبر به نتیجه خواهد رساند.

به گفته مایکروسافت «تمام داده‌های کاربران آمریکایی تیک‌تاک به آمریکا منتقل و در آمریکا نگهداری خواهد شد» و هر اطلاعاتی که «در حال حاضر خارج از آمریکا باشد» پس از انتقال شرکت به مایکروسافت از بین خواهد رفت.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، نیز روز یکشنبه گفت کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا، که وی ریاستش را به عهده دارد، مشغول بازبینی این نرم‌افزار است که نزدیک به ۸۰ میلیون کاربر در هر ماه دارد.

وی به شبکه ای‌بی‌سی گفت «من اینجا به طور عمومی اعلام می‌کنم که تمام اعضاء کمیته توافق دارند که تیک‌تاک نمی‌تواند به شکل فعلی خود ادامه دهد زیرا با خطر ارسال اطلاعات ۱۰۰ میلیون آمریکایی رو به رو هستیم. این برنامه به این صورت نمی‌تواند فعالیت کند.»

اتهامات وارده به این شرکت و اظهارات تند دولت تأکید بیشتری بر وجود تنش میان چین و آمریکا است که در هفته‌های اخیر با اقداماتی نظیر بستن کنسول‌گری چین در هیوستون در پی اتهامات جاسوسی، تحریم مقامات بلندپایه چین، و اظهارات دو ماه پیش پمپئو که ظاهرا مردم چین را به براندازی دعوت می‌کرد، وارد مرحله تازه‌ای شد. چین نیز دستور تعطیلی کنسول‌گری آمریکا در چنگدو را داده است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۴ اوت ۲۰۲۰