مدیر امنیت لبنان: “انفجارهای بیروت بر اثر آتش گرفتن مواد منفجره سریع الاشتعال بود”

دو انفجار شدید ساعاتی پیش در نزدیکی ساختمان نخست وزیری لبنان، بیروت را به شدت لرزاند، شدت این انفجار به حدی بود که بسیاری از مناطق بیروت از این انفجار آسیب دیدند.

برخی منابع اعلام کرده اند که این انفجار بزرگترین انفجار در بیروت از سال ۲۰۰۵ و حادثه ترور رفیق حریری به شما می رود که گفته می شود صدای انفجار تا فاصله ۸ کیلومتری بیروت حدود شهر نبیه شنیده شده است.

در همین رابطه، منابع لبنانی با اعلام اینکه مصدومان این حادثه بیش از صدها تن است، اعلام کردند تعداد زیادی از نیروهای ارتش و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند. صلیب سرخ لبنان نیز شمار زیادی خودروی آمبولانس به بندر بیروت ارسال کرده و اظهار داشته زخمی‌ها صدها نفر هستند که برخی سرپایی مداوا شده و آنهایی که جراحت عمیقی داشتند، به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

«مروان عبود»، استاندار بیروت در واکنش به انفجارهای اخیر در بندر بیروت گفته، پایتخت شهر فاجعه زده و حجم خسارت ها در آن بسیار سنگین است. وی همچنین اشاره کرد که این حادثه انفجاری مشابه آنچه در هیروشیما و ناکازاکی رخ داده بود.

مدیر امنیت لبنان درباره وقوع انفجارهایی در بندر بیروت گفت که مضحک است بگوییم این انفجار ناشی از انفجار مواد آتش زا بوده بلکه این انفجار مربوط به مواد منفجره بسیار قوی بوده که در آنجا انبار شده بود.

استاندار بیروت در رابطه با حضور تیم دفاع مدنی در هنگام انفجار اول گفت که این تیم در انفجار اول به صورت کامل حضور نداشتند. وی گفت تقریبا نصف مناطق اداری بیروت دچار تخریب در حجم بالایی شد.

«بدری ضاهر»، مدیر کل گمرگ بیروت تصریح کرده است این انفجار در محموله از ماده نیترات رخ داده که از طریق لبنان می گذاشته است و این محموله به دلیل اختلافات میان طرف‌های معامله که افرادی غیر لبنانی بودند، در این بندر توقیف شده بود.

همزمان «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه اسرائیل، تأکید کرده که اسرائیل نقشی در انفجار بیروت نداشته است.

به گزارش «رویترز»، یک مقام در وزارت خارجه اسرائیل که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که اسرائیل هیچ نقشی در انفجار مهیب بیروت نداشته است.

وزیر خارجه اسرائیل نیز به شبکه اسرائیلی N21 گفت که این انفجار احتمالا حادثه ای اتفاقی براثر آتش سوزی بوده است.

در پی این انفجار سهمگین و کشته و زخمی شدن صدها شهروند لبنانی، «حسان دیاب»، نخست وزیری این کشور در پی حادثه انفجار بیروت، فردا چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

نخست وزیری لبنان اعلام کرد فردا چهارشنبه در سوگ قربانیان انفجار بیروت عزای عمومی در لبنان خواهد بود.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۴ اوت ۲۰۲۰