پمپئو: رأی‌گیری شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلحیاتی رژیم ایران در نیمه دوم اوت ۲۰۲۰

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به رأی می‌گذارد. از هم‌اکنون انتظار می‌رود چین و روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کنند. در این صورت ایالات متحده اعلام کرده مکانیسم ماشه را فعال می‌کند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده، و ناو به ایران ممنوع است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. لغو این محدودیت‌ها بخشی از برجام نبود، اما امتیازی بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به دست آوردند. تحریم تسلیحاتی ایران اما ۲۷ مهر / ۱۸ اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۵ مرداد / ۵ اوت گفت:

«ایالات متحده هفته آینده پیش‌نویس یک قطعنامه را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه خواهد کرد. پیشنهاد ما کاملاً منطقی است. ما به این شکل یا به شکل دیگری، اقدام درست را انجام خواهیم داد و کاری خواهیم کرد که تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود.»

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته گفته بود انتظار می‌رود چین و روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کنند:

«استراتژی در یک دنیای کامل همیشه این است که آنها از این اقدام پرهیز کنند و از حق وتو استفاده نکنند. با این حال بگذارید واقع‌بین باشیم. در حال حاضر این استراتژی همراه با سایر اعضای شورای امنیت کشاندن چین و روسیه به گوشه‌ای و تاباندن نور به روی آنهاست. همه می‌دانند که این یک انتخاب بین استبداد و آزادی است.»

چنانچه روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کنند، ایالات متحده قصد دارد خود را ناظر به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل معرفی کند و با وجود آنکه از برجام خارج شده، با این ترفند، بر اساس قطعنامه‌ای که خود با خروج از برجام آن را نقض کرده، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند و به یک معنا مکانیسم ماشه را فعال کند. اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا وتو شود، ایالات متحده ۳۰ روز (تا پایان اوت) وقت دارد ساز و کار مکانیسم ماشه را فعال کند. زمان‌بندی ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به گونه‌ای طراحی شده که تا قبل از لغو تحریم تسلیحاتی ایران این پرونده بسته شود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۶ اوت ۲۰۲۰