دومین شب اعتراضات در بیروت

بیروت، پایتخت لبنان برای دومین روز متوالی صحنه اعتراض ده‌ها هزار نفری بود که خواهان استعفای دولت و خلع سلاح گروه حزب‌الله هستند.

خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه ۹ اوت گزارش داد که میان معترضان و نیروهای پلیس ضد شورش درگیری اتفاق افتاده و پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور در تلاش است معترضانی را که به آنها سنگ پرتاب می‌کنند، متفرق کند.

این اعتراضات به دنبال انفجار مهیب بندر بیروت، از روز شنبه اوج گرفت به طوری که شدت و گسترش آن را با اعتراضات اکتبر سال گذشته که منجر به استعفای سعد حریری نخست‌وزیر کشور شد، مقایسه می‌کنند. بر اساس این گزارش، معترضان وارد ساختمان چندین وزارت‌خانه شده و در تلاش هستند از «میدان شهدا» راه خود را به ساختمان پارلمان باز کنند.

رویترز نوشته که در میدان شهدا، پلیس ضد شورش با گاز اشک‌آور و باتوم به مقابله با هزاران معترض برخاسته است. همچنین برخی منابع از راه یافتن معترضان به ساختمان پارلمان و آسیب رساندن به آن خبر دادند.

«وحید جمال»، یکی از معترضان که مشکل اشتغال دارد، به این خبرگزاری گفته است: «ما به رهبران کشور بارها فرصت دادیم تا به ما کمک کنند، اما همیشه ناموفق بودند. می‌خواهیم همه آنها بروند.»

روز یکشنبه وزرای اطلاع‌رسانی و محیط زیست و چندین نماینده مجلس لبنان استعفا دادند. در این میان بشارت پطرس الراعی، اسقف ارشد کلیسای مسیحیان مارونی لبنان، نیز از بقیه اعضای کابینه حسن دیاب، نخست وزیر لبنان، خواست که به خاطر عدم توانایی اداره کشور استعفا دهند.

معترضان می‌گویند دولت ماه‌هاست که از وجود مواد منفجره خطرناک در بندر بیروت باخبر بود، اما اقدامی نکرده است. طبق گزارش‌ها، عامل رخداد روز سه‌شنبه محموله‌ای از ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بود که در بندر بیروت انبار شده بود.

لبنان ماه‌هاست که با بحران اقتصادی مواجه است و دولت ۸۵ میلیارد دلار، یعنی ۵۰ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور، بدهکار است. همچنین ارزش پول کشور به شدت سقوط کرده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بعد از دیدار از بیروت گفته است کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی بین‌المللی به لبنان را آغاز خواهد کرد و به مردم این کشور قول داده که این منابع «به دست فاسدان اقتصادی» نخواهد افتاد. وی روز یکشنبه کنفرانس کمک‌های جهانی به لبنان را آغاز کرد و از همه کشورها خواست به لبنان کمک مالی کنند.

مکرون طی کنفرانس ویدیویی، همه رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را خطاب قرار داد و گفت که کار معقول این است که از تمام امکانات برای کمک مالی به مردم لبنان استفاده کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه اما در عین حال تاکید کرد که «لبنان نیاز به اصلاحات دارد».

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۰ اوت ۲۰۲۰