آمریکا: روسیه و چین در انتظار فروش سلاح به رژیم ایران هستند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۲۱ مرداد (۱۱ اوت) قطعنامه پیشنهادی آمریکا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بررسی خواهد کرد. متن این قطعنامه قبلا در اختیار رسانه‌های بین‌المللی و دیپلمات‌ها قرار گرفت.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۲۰ مرداد (۱۰ اوت) در مصاحبه با شبکه خبری “فاکس نیوز” گفت، “روسیه و چین در انتظار برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی هستند تا بتوانند به رژیم ایران سلاح بفروشند”.

او به سناریویی اشاره کرده است که روسیه و چین با تمدید تحریمات تسلیحاتی علیه ایران مخالف کرده‌اند و با توجه به نبود تحریم‌ها زمینه برای فروش تسلیحات به جمهوری اسلامی فراهم شده است.

کرافت در ادامه تصریح کرد، “در آن صورت ایران به تسلیحات مدرن و مرگ‌بار دسترسی پیدا می‌کند و این سلاح‌ها را به سازمان‌های تروریستی خود در منطقه و جهان ارسال خواهد کرد”.

سفیر آمریکا در سازمان ملل جمهوری اسلامی را “دولت شماره یک حامی تروریسم” دانست و گفت که آمریکا به هیچ وجه اجازه خرید و فروش سلاح به این کشور نخواهد داد. کرافت همچنین تصریح کرد که آمریکا در مقابل نمایندگان کشورهایی که در سازمان ملل حضور دارند موظف است که از آنها محافظت کند.

کرافت در توییتی که در آستانه نشست سازمان ملل منتشر کرد، بار دیگر تآکید کرد که “آمریکا نمی‌تواند به ایران اجازه دهد با مسلح کردن تروریست‌ها به بی‌ثبات کردن خاور میانه ادامه دهد”. جمهوری اسلامی بارها اتهامات مطرح‌شده در مورد “حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی” را رد کرده است.

آمریکا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است. بنا بر توافق هسته‌ای (برجام)، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر) خاتمه می‌یابند.

خبرگزاری رویترز هم در تازه ترین گزارش خود در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک نوشت که آلمان، بریتانیا و فرانسه، ترویکای اروپایی امضاکننده برجام در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کوشیده‌اند چین و روسیه را برای پیوستن به قطعنامه پیشنهادی آمریکا متقاعد کنند، اما تلاش‌های آنها نتیجه‌ای نداشته است.

این سه کشور ضمن ابراز نگرانی از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی خواستار ادامه تحریم ها تا سال ۲۰۲۳ شدند. آلمان، فرانسه و بریتانیا همچنین تاکید کردند که همچنان به توافق برجام پایبند هستند.

خبرگزاری رویترز در قسمتی از گزارش خود به نقل از یک دیپلمات چینی خبر داده است که “قطعنامه آمریکا برای تمیدید تحریم تسلیحاتی شانسی برای تصویب ندارد. به گفته این دیپلمات چینی تمدید تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران پایه و اساس حقوقی ندارد و به حفظ توافق اتمی با رژیم ایران ضرر می‌رساند”.

چین و روسیه با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سامان ملل متحد می‌توانند مانع تصویب قطعنامه آمریکا شوند.
حال اگر تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرده است که آمریکا حتی با پایان گرفتن تحریم‌های سازمان ملل به ایران اجازه نخواهد داد سلاح بخرد.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است كه در صورت عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از “مکانیسم ماشه” استفاده خواهد شد. مقامات آمریکایی بر این باور هستند که ایالات متحده گرچه اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شده اما هنوز از “مشارکت‌کنندگان” در آن محسوب می‌شود و به این اعتبار می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه تمامی تحریم های وضع شده سازمان ملل متحد علیه رژیم ایران دوباره اجرا خواهند شد.

چین، روسیه و جمهوری اسلامی اما می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و امکان استفاده از این مکانیسم را ندارد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ اوت ۲۰۲۰